דף ראשי / חדשות

פסק דין: המעסיק חייב להתחשב בגילו של העובד בטרם מפטר אותו

רצונו של המעסיק לפטר עובד, מוכרח להיות כפוף לחובת תום הלב, המהווה חלק בלתי נפרד מכל חוזה עבודה. וכאן מדובר בעובדת בת 63 שללא ספק תתקשה להשתלב בשוק העבודה

פסק דין: המעסיק חייב להתחשב בגילו של העובד בטרם מפטר אותו

16/12/2016 חקיקה

רצונו של המעסיק לפטר עובד, מוכרח להיות כפוף לחובת תום הלב, המהווה חלק בלתי נפרד מכל חוזה עבודה. וכאן מדובר בעובדת בת 63 שללא ספק תתקשה להשתלב בשוק העבודה

 

עובדת מעבדה בת 63 פוטרה לאחר 18 שנות העסקתה. תפקידה פשוט בוטל. שכרה, גם הוא היווה שיקול מרכזי בפיטוריה. ומה עם גילה של העובדת? מדוע הוא לא היווה שיקול עבור המעסיק, שאולי בכל זאת היה מציע  לה חלופה אחרת, בפרט נוכח נסיבותיה האישיות? שאלה זו נשאלה גם על ידי השופטת עידית איצקוביץ  מבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, שבסופו של דבר פסקה לטובתה של התובעת פיצוי בסך 159 אלף שקל. 

מדובר בעובדת בעלת תואר ראשון בביולוגיה, שכאמור עבדה במשך 18 שנה במעבדה כימית בתפקיד אחראית תיקוף שיטות. באשר לנסיבותיה האישיות – מדובר באם חד הורית המטפלת בבנה המוגבל אשר מתגורר עמה.  במשך כל תקופת העסקתה היא הוכיחה את עצמה כעובדת נאמנה ויעילה, שמעולם לא הועלו נגדה תלונות משום סוג. אלא שיום בהיר אחד, דירקטוריון החברה גיבש תוכנית התייעלות לחברה ותפקידה של העובדת בוטל. הנהלת החברה אף ערכה שיחה לכלל העובדים, במהלכה ציינה יש ישנו עודף כוח אדם לכן צפויים "שינויים כואבים". את אחד מהם הרגישה על בשרה האחראית תיקוף שיטות שזומנה
לשיחת שימוע לפני פיטורים.

העובדת הביעה התנגדות לפיטוריה בטענה שהם מנוגדים לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה האוסרים להפלות מחמת גיל. היא הגישה תביעה לבית הדין לעבודה בדרישה לקבל פיצוי בגין פיטורים בניגוד לחוק.

השופטת קבעה שאין חולק כי הנהלת החברה בה הועסקה התובעת פיטרה אותה לא בשל פגם בהתנהגותה המקצועית. היא הייתה עובדת מוערכת על ידי ממוניה וצוות העובדים. לכן, בשל גילה והעובדה שהיא משתייכת לקבוצה הזקוקה להגנה – נטל ההוכחה להוכיח שלא נהגה בתובעת בהפליה - מועבר לחברה.

עוד ציינה השופטת כי רצונו של המעסיק לפטר עובד, מוכרח להיות כפוף לחובת תום הלב, המהווה חלק בלתי נפרד מכל חוזה עבודה. וכאן מדובר בעובדת בת 63 שללא ספק תתקשה להשתלב בשוק העבודה. על המעסיק היה לגלות מאמץ וניסיון אותנטי בזמן אמת ובטרם הפיטורים, למציאת חלופה עבור העובדת, הן בהקשר לתפקיד והן בהקשר לשכר ובמיוחד לנוכח העובדה שהעובדת ידעה לבצע את רוב תפקידי המעבדה.

לבית הדין פסק כי התובעת תפוצה ב- 110 אלף שקל בגין נזק ממוני ועוד 50 אלף שקל בגין הפליה לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. על הנתבעים לשלם הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך 20 אלף שקל.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב