דף ראשי / חדשות

קיצור שעות עבודה ל- 42 שעות שבועיות

החל מיום 01/04/2018 השכירים יקבלו יותר ושכרם ישולם לפי 182 שעות בחודש במקום 186

קיצור שעות עבודה ל- 42 שעות שבועיות

18/03/2018 חדשות

שר העבודה והרווחה חיים כץ חתם הבוקר על צו ההרחבה לקיצור שבוע העבודה בישראל ל-42 שעות, זאת בעקבות ההסכם שנחתם לפני שנה בין יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו״ר נשיאות הארגונים העסקיים שרגא ברוש. ההסכם אומץ לפני כחודשיים גם על ידי שר האוצר משה כחלון. "מדובר במהלך מבורך של יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לטובת העובדים במשק. יש להמשיך את המגמה לקיצור נוסף" מסר השר כץ.

קיצור שבוע העבודה, לראשונה  מאז שנת 1995, צפוי להיכנס לתוקף כבר החל מהחודש הקרוב – תחילת אפריל. על פי צו ההרחבה תבוצע הפחתת שעת העבודה ביום קבוע מדי שבוע, שיקבע על ידי מקום העבודה – בלא הפחתה בשכר. השכר השעתי יחושב מעתה על בסיס של 182 שעות עבודה בחודש במקום 186.

בהסתדרות מסרו כי משמעות המהלך הינה גם בהגדלת גובה שכר המינימום השעתי, שיעמוד מעתה על 29.1 שקלים לשעה (לעומת 28.5 כיום). נושא זה עמד בשבועות האחרונים במרכז מחלוקת בין ההסתדרות ונשיאות הארגונים העסקיים אשר טענו כי ההסכמות שהושגו ביניהם לבין ההסתדרות התייחסו לקיצור שבוע העבודה של עובדים במשרה מלאה בלבד – בלא שינוי בגובה שכר המינימום. דו״ח הממונה על השכר שפורסם משרד האוצר בשבוע שעבר התייחס אף הוא לסוגיה, וצידד בעמדת ההסתדרות. באוצר טענו כי ההסכם, וצו ההרחבה בעקבותיו – צפוי להעלות את שכר המינימום השעתי, ואף את שווי ערכן של שעות נוספות, לעובדים המועסקים במשרה מלאה. צו ההרחבה משנת 1995, אשר קיצור את שבוע העבודה ל-43 שעות בשבוע – אכן השפיע גם על שכר המינימום השעתי הנגזר בישראל ממספר שעות העבודה החודשיות המגדירות 'משרה מלאה׳.

"השינוי שממנו ייהנה כל ציבור העובדים, מהווה עדות נוספת לכך שעבודה מאורגנת מצמצמת פערים חברתיים. ההתעקשות שלי ושל ההסתדרות על צעדים מקדמי שוויון והדבקות במעשים ולא בדיבורים, מביאות לתוצאות ועוזרות לאחות את הפערים בחברה הישראלית" אמר הבוקר יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בעקבות החתימה על צו ההרחבה. "המהלך מקדם את האיזון הראוי בין עבודה לפנאי וזהו צעד חשוב ראשון בדרך ליעד: להביא לכך ששבוע העבודה בישראל יעמוד על 40 שעות בלבד. אני רוצה להודות לשר העבודה והרווחה חיים כץ על מעורבותו ועל כך שאנו יכולים לצאת היום בבשורה אמיתית. ברכות ומילים חמות גם לשר האוצר משה כחלון וליו״ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, על כך שהיו שותפים משמעותיים לקידום המהלך".
ההסכמות בין ההסתדרות והתעשיינים אשר הובילו לקיצור שבוע העבודה, כללו גם את הסכמת ההסתדרות לשינוי חקיקה המאפשר העסקת עובדים במשמרות לילה במתכונת שבוע-שבוע, אשר עבר בקריאה שניה ושלישית לפני כשבועיים. כמו כן, על מנת שלא ליצור זעזוע במשק, הוסכם כי מכסת השעות הנוספות השבועיות המותרות תגדל בשעה ותעמוד על 16. צו ההרחבה קובע כי מעסיק יוכל לחייב עובד לעבוד בשעה אשר קוצרה – אולם שכרו ישולם לו עבור שעה זו כשעה נוספת.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב