דף ראשי / חדשות

עבדתם בחגים? שימו לב – מה הזכויות שלכם!

השנה, למשל, יום הכיפורים חל ביום שבת לכן העובד לא יהיה זכאי לקבל תשלום עבור יום חג זה

עבדתם בחגים? שימו לב – מה הזכויות שלכם!

29/09/2013 חדשות

השנה, למשל, יום הכיפורים חל ביום שבת לכן העובד לא יהיה זכאי לקבל תשלום עבור יום חג זה

 

חגי תשרי הגיעו לסיומם. הילדים שבו לספסל הלימודים והוריהם חזרו לסדר יום עבודה רגיל. כעת, מתחילות להישאל שאלות: כמה שעות עבודה ביום חג וכמה ימי חופשה מגיעים לי? מהי בכלל חופשה מרוכזת והאם העבודה בחג מקנה לעובד זכויות נוספות? הינה לכם כל התשובות כדי שזכויותיכם לא יפגעו.

חופשה שנתית
כשמדברים על ימי חופשה מתכוונים לחופשה שנתית המגיעה לכל עובד על פי חוק. בהתאם לוותק, הסכמים קיבוציים, הרחבות וחוזים אישיים בין המעסיק לבין העובד, לכל אחד מגיעה מכסת ימים שנתית התואמת את סכום הרגיל בו משתכר העובד. זאת אומרת: יום של חופשה שווה ערך ליום עבודה. החוק אוסר על צבירת ימי חופשה, כך שבמהלך השנה חייב העובד לנצל את מלוא ימי החופשה המגיעים לו. חשוב גם לזכור כי ימי החופשה השנתיים על פי חוקי מגן אינם כוללים ימים ותקופות אחרות בהן נעדר העובד ממקום עבודתו כגון מילואים, שביתה, מחלות, ימי חג, תאונות, לידה ואבל אלא אם נכתב אחרת.

חופשה מרוכזת
במקומות עבודה רבים בישראל מכירים את התופעה של חופשה מרוכזת כאשר המעסיק מחליט לשלוח את כל העובדים לחופשה מרוכזת, למשל בחול המועד סוכות או בחול המועד פסח, עקב אי כדאיות כלכלית של הפעלת העסק בתקופה זו. על פי החוק המעביד רשאי לנהוג כך, אך ורק בתנאי שקיבל את הסכמת העובד או הסכמת ועד העובדים אליו משתייך העובד והעובדים במקום. משמעות הדבר שעל המעסיק (בכל מגזר ומכל סוג) חל איסור להורות לעובדיו על יציאה לחופשה מרוכזת, במידה ואין בידו הסכם שסוכם מראש עם העובד או עם ועד העובדים. עוד חשוב לציין, כי החופשה המרוכזת תתקיים בתנאי שעובד מקבל את יתרת ימי חופשה צבורה כמניין ימי החופשה השנתית בפועל.

חופשת חגים
גם העובדים היהודים וגם העובדים שאינם יהודים בישראל זכאים לתשלום מלא עבור 9 ימי חג בשנה, בתנאי שאינם חלים בשבת. השנה, למשל, יום הכיפורים חל ביום שבת לכן העובד לא יהיה זכאי לקבל תשלום עבור יום חג זה. ימי חג לפי חוקי מגן אינם נחשבים לחופשה. חוקי מגן, צווי ההרחבה או הסכמים קיבוציים מחייבים את המעביד לשלם לעובד בגין 2 ימי ראש השנה, יום הכיפורים אחד, 2 ימי סוכות, 2 ימי פסח, יום של חג השבועות וים של יום העצמאות. העובדים על שכר גלובאלי אינם זכאים לתשלום ימי החג והמעביד אינו רשאי לבצע קיזוז של ימי החג בהם נעדר העובד ממקום עבודתו. במידה והעובד עובד בימי החג, על המעביד חלה חובה לשלם לו שכר של ימי שבת, דהיינו 150% משכרו היומי, זאת למעט יום כיפור המחייב את המעביד לשלם לעובד 200% משכרו.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב