דף ראשי / חדשות

ביטוח לאומי: כ-5% מהנשים הזכאיות לדמי לידה אינן ממצות את הזכות

2,700 שקל בחודש – זהו השכר הממוצע של נשים שלא מיצו את זכויותיהן לעומת 6,800 שקל בקרב נשים שנהנו מדמי לידה לפי חוק

ביטוח לאומי: כ-5% מהנשים הזכאיות לדמי לידה אינן ממצות את הזכות

29/06/2014 חדשות

2,700 שקל בחודש – זהו השכר הממוצע של נשים שלא מיצו את זכויותיהן לעומת 6,800 שקל בקרב נשים שנהנו מדמי לידה לפי חוק

 

5,000 נשים בישראל (4.6% מהיולדות הזכאיות לדמי לידה) - אינן ממצות את זכותן ומקבלות דמי לידה מהביטוח הלאומי המגיעים להן לפי חוק. כך עולה מהמסמך שפרסם לאחרונה המוסד לביטוח לאומי. המסמך הוכן על סמך המחקר של אסתר טולדנו, ממינהל המחקר והתכנון בביטוח לאומי. הוא עסק ברווחתן הסוציאלית של נשים הרות בישראל ובחן נתונים של שנת 2011.

מהמחקר עלה כי לנשים שלא מיצו את זכויותיהן מול ביטוח לאומי יש מאפיינים חלשים יחסית בכל הקשור לביצועיהן בשוק העבודה. 45% מהן זכאיות רק לחופשת לידה חלקית בתשלום באורך של 7 שבועות בלבד. הן לא זכאיות לחופשת לידה בת 14 שבועות משום שלא עבדו  במקום העבודה 10 מתוך 14 החודשים שלפני הלידה או 15 מתוך 22 החודשים שלפניה

לפחות כ- 30% מהנשים שלא מיצו את זכויותיהן עבדו עד יום הלידה, זאת לעומת 65% שמיצו את זכויותיהן.

2,700 שקל בחודש – זהו השכר הממוצע של נשים שלא מיצו את זכויותיהן לעומת 6,800 שקל בקרב נשים שנהנו מדמי לידה לפי חוק.

עוד עלה מהסקר כי שיעור הנשים שאינן ממצות את זכויותיהן גבוה הרבה יותר בקרב נשים עולות חדשות (בעשור האחרון), נשים ערביות ואימהות צעירות. ירושלים, כפר סבא ורמלה הם שלושת המוקדים הבעייתיים ביותר, בהם מרבית הנשים לא מיצו את זכויותיהן.

ביטוח לאומי רצה גם לבדוק את הסיבות האמיתיות לאי מיצוי הזכויות. הוא ביצע סקר טלפוני בקרב 500 יולדות מרשימת הנשים אשר לא מיצו את זכויותיהן. הסקר חשף כי הסיבה הנפוצה ביותר הייתה "לא ידעתי שמגיע לי לקבל כסף מביטוח לאומי". היו גם כאלה שטענו כי המעסיק הטעה אותן והיו גם כאלה שפשוט ויתרו מסיבות כמו: "לא היה לי זמן" או "לא היה לי כוח לזה".

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב