דף ראשי / חדשות

פסק דין: עבד כפרילנסר ותבע זכויות כשכיר. איזה פיצוי הוא קיבל?

בתי המשפט טוענים כי המעסיקים העובדים עם פרילנסרים, בעצם מחפשים דרך להתחמק מדיני העבודה ולהקטין את הוצאות המעסיק, תוך שהם שוללים את זכויותיהם של העובדים

פסק דין: עבד כפרילנסר ותבע זכויות כשכיר. איזה פיצוי הוא קיבל?

30/09/2013 החלטות בית משפט

בתי המשפט טוענים כי המעסיקים העובדים עם פרילנסרים, בעצם מחפשים דרך להתחמק מדיני העבודה ולהקטין את הוצאות המעסיק, תוך שהם שוללים את זכויותיהם של העובדים


בעלי עסקים, המעסיקים פרילנסרים (עצמאים) וחושבים שהם לא מחויבים לשלם להם את התנאים הסוציאליים המגיעים להם, בדומה לשכירים – שיחשבו שוב. המקרה של פרילנסר שעבר עבור גלובוס גרופ במשך כ- 10 שנים ואז פוטר ללא תשלום עבור התנאים הסוציאליים, מוכיח שבתי המשפט רואים את הדבר בחומרה רבה. לטענתם, המעסיקים העובדים עם פרילנסרים, בעצם מחפשים דרך להתחמק מדיני העבודה ולהקטין את הוצאות המעסיק, תוך שהם שוללים את זכויותיהם של העובדים.

באפריל 2000, חברת גלובוס גרופ שבאולפניה צולמו תוכניות טלוויזיה שונות, הזעיקה נתב תמונות ותיק בתחום כדי שייסע לכם בהקמת מיזם חדש. הנתב נענה לבקשתה של החברה ועזב את מקום עבודתו לטובת המיזם החדש של גלובוס גרופ.

הוא הועסק על ידי החברה כפרילנסר במשך 10 שנים, תוך שבינו לבין החברה לא נחתם שום הסכם העסקה. נתבים אחרים, שעבדו לצידו בחברה, דווקא הועסקו כשכירים עם חוזה עבודה מפורטים.

בעקבות מחלוקת מקצועית, בין הנתב לבין עובדת אחרת בחברה, הוחלט להפסיק להזמין שירותי הניתוב מהנתב הפרילנסר. בתגובה הוא פנה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים בבקשה להכיר בו כעובד שכיר של החברה עם כל המשתמע מכך.

הנתב טען בפני השופט, שבדומה ליתר הנתבים השכירים בחברה, גם הוא השתלב במערך העבודה של החברה. הפסקת הזמנת שירותיו אמורה להתפרש כפיטורים לכל דבר ועניין. לכן, הוא זכאי לקבל את כל התנאים הסוציאליים, לו היה עובד שכיר, בין היתר פיצויי הודעה מוקדמת.

חברת גלובס גרופ טענה מנגד כי הנתב המדובר בעצמו ביקש להיות פרילנסר. היא אף הגישה תביעה נגדית להשבת הכספים ששולמו לתובע. לטענת החברה, הנתב הפרילנסר קיבל סכומים גבוהים בהרבה מאלה שקיבלו העובדים השכירים בחברה, זאת בשל היותו פרילנסר, ללא תנאים סוציאליים המגיעים לשכירים.

שופט בין הדין האזורי ירושלים, אייל אברהמי, קיבל את התביעה. הוא קבע כי על אף שהעובד הוגדר כפרילנסר, הוא התחייב בפני מעסיקו התחייבות אשר מנעה ממנו להתקשר עם מעסיקים אחרים. מה גם, התקשרות בין שני הצדדים הייתה מתמשכת, קבועה ומחייבת. השופט גם מתח ביקורת על העובדה שחברת גלובוס גרופ לא החתימה את העובד על חוזה העסקה מסודר, זאת למרות שעבד בחברה למעלה מעשור.

השופט פסק כי יש להכיר בנתב הפרילנסר כמי שהיה עובד של החברה. הוא דחה את התביעה הנגדית, זאת משום ששכרו בפועל לא היה גבוה בהרבה משכרם של העובדים השכירים בחברה. לפי כך, פסק השופט לטובת העובד פיצוי בסך 85 אלף שקל עבור הזכויות הסוציאליות שנצברו לו במהלך העסקתו בחברה וכן הוצאות משפט בסך 7,000 שקל.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב