דף ראשי / חדשות

עמותת קו לעובד: 660 עובדי קבלן בשנה האחרונה התלוננו על "איפוס ותק"

תלונות נוספות שהגיעו מלא מעט עובדי קבלן הן: הפרשות חלקיות לפנסיה (כאן התקבלו 610 תלונות), הרעת תנאי העסקה (הגיעו 582 תלונות) ואי תשלום פיצוי פיטורים כפי שדורש זאת החוק (131 תלונות)

עמותת קו לעובד: 660 עובדי קבלן בשנה האחרונה התלוננו על "איפוס ותק"

27/08/2014 חדשות

תלונות נוספות שהגיעו מלא מעט עובדי קבלן הן: הפרשות חלקיות לפנסיה (כאן התקבלו 610 תלונות), הרעת תנאי העסקה (הגיעו 582 תלונות) ואי תשלום פיצוי פיטורים כפי שדורש זאת החוק (131 תלונות)


עובדי קבלן ממשיכים להיות החוליה החלשה במשק הישראלי. לא בגלל היותם חלשים אלא משום שמעסיקיהם ממשיכים להפלות אותם על פני עובדים אחרים, גוזלים את זכויותיהם הבסיסיות ומעניקים להם יחס מזלזל במיוחד.

העמותה "קו לעובד", שנוסדה מטעמם של עובדי הקבלן בישראל ומטרתה להגן על זכויות העובדים המקופחים ביותר במשק באמצעות סיוע לעובדים שנפגעו וזאת על ידי סיוע פרטני או פעילות ציבורית כוללת שנועדה להעלאת המודעות לזכויותיהם של עובדי הקבלן, מפרסמת היום דו"ח מדאיג.

בשנת 2013 ובמחצית הראשונה של 2014, לעמותה הגיעו 2,600 פנויות הנושאות בחובן תלונות נגד המעסיקים של עובדי הקבלן. 660 עובדים התלוננו על "איפוס ותק" וזוהי למעשה התלונה הנפוצה ביותר. למהלך מלוכלך זה של המעסיקים, ישנן השלכות קשות מבחינת עובדי הקבלן. במסגרת "איפוס ותק" נמחקות בצורה אוטומטית כל זכויותיהם הסוציאליות כגון פיצויי פיטורים, דמי הבראה וימי חופשה.

ראש תחום עובדי קבלן בעמותת קו לעובד, מרטין וילר מסביר: "איפוס ותק הוא אחת הרעות החולות בענפי ההעסקה הקבלנית", אומר. "תחלופת מעסיק במקום עבודה היא נוהג נפוץ בגופים המעסיקים עובדי קבלן, שכן ההתקשרויות החוזיות בין מזמיני השירות לקבלני השירותים קצובות בזמן ולעיתים קרובות מחליט מזמין השירות לסיים התקשרות. איפוס הוותק גוזר על עובדי הקבלן עבודה בשכר מינימום לכל חייהם".

תלונות נוספות שהגיעו מלא מעט עובדי קבלן הן: הפרשות חלקיות לפנסיה (כאן התקבלו 610 תלונות), הרעת תנאי העסקה (הגיעו 582 תלונות) ואי תשלום פיצוי פיטורים כפי שדורש זאת החוק (131 תלונות).

בנוסף התקבלו תלונות בגין אי תשלום תוספת ותק לעובדי ניקיון על אף ההוראה המפורשת המצוינת בהסכם הקיבוצי האחרון שנחתם השנה בענף הניקיון. היו גם תלונות על ניכויים לא חוקיים, אי תשלום שעות נוספות ופיטורים לא חוקיים.

עיוותים בלתי נסבלים בכל הקשור להעסקתם של עובדי קבלן התגלו בעיקר במוסדות חינוך הסוגרים את שעריהם בחודשי החופש הגדול. "עמותת 'קו לעובד' קוראת למדינה לפעול לפתרון בעיה זו על ידי תקצוב מכרזי השמירה והניקיון במוסדות החינוך למשך של 12 חודשים בשנה במקום 10 חודשים כיום", מציין וילר. "רק כך ניתן יהיה להבטיח כי עובדים אלה יקבלו שכר עבור תקופה בה נבצר מהם, שלא בטובתם, לפרנס את עצמם ואת משפחתם".

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב