דף ראשי / חדשות

הוט מובייל התנגדה להתארגנות עובדיה. ביה"ד החליט שהיא תשלם פיצוי של מיליון שקל להסתדרות

מדובר בפיצוי הגדול ביותר שבו חויבה חברה מסחרית בגין פגיעה בזכויות הבסיסיות של העובדים

הוט מובייל התנגדה להתארגנות עובדיה. ביה"ד החליט שהיא תשלם פיצוי של מיליון שקל להסתדרות

28/09/2014 החלטות בית משפט

מדובר בפיצוי הגדול ביותר שבו חויבה חברה מסחרית בגין פגיעה בזכויות הבסיסיות של העובדים

 

סכסוך קיבוצי בין חברת התקשורת הוט מובייל לבין הסתדרות העובדים בישראל, הגיע לסיומו. שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, נטע רות ונציגי הציבור בבית הדין, פסקה כי על הוט מובייל לשלם פיצוי בסך מיליון שקל להסתדרות בתוך 30 יום ממתן פסק הדין וזאת בשל התנגדותה הבלתי חוקית להתארגנות עובדיה. מדובר בפיצוי הגדול ביותר שבו חויבה חברה מסחרית בגין פגיעה בזכויות הבסיסיות של העובדים.

בדומה לארגונים גדולים אחרים במשק הישראלי, גם העובדים של הוט מובייל, בשורותיה מועסקים כ- 500 עובדים, ניסו להתארגן לכדי ארגון עובדים חזק ומלוכד שיעמוד על זכויות העובדים ויגן עליהם מפני הארגון הדורסני. אלא שהנהלת החברה לא ראתה בעין יפה את היוזמה. במהלכים רבים ומשונים היא ניסתה לסקל את ההתארגנות ואף ניסתה להביא לפיטוריהם של שלושה מתוך חמשת חברי ועד הפעולה. השלושה זומנו לשיחות במהלכן הוצע להם לפרוש מרצון.

לאור המצב פנתה ההסתדרות למנכ"ל החברה, ישעיהו רוזנברג, בדרישה לבטל את הפיטורים הפסולים ובמקביל החלה בסיוע להקמת ועד עובדים בהוט מובייל. בתגובה, בהוט מובייל, טענו כי היא לא פגעה בהתארגנות העובדים וכי אין להסתדרות שום הוכחות לקשר בין זימון חברי ועד הפועל להתארגנות.

אלא שבית הדין כן קיבל את טענות ההסתדרות ומצא כי הוט מובייל אכן פגעה בזכויותיהם הבסיסיות של עובדיה. בין היתר הוא קבע כי הצעדים הארגוניים החפוזים בהם נקטה חברת הוט מובייל לשינוי המבנה הארגוני שלה באופן חד צדדי, אשר באו לידי ביטוי בהעברת מוכרי השטח העסקי לחברה האחות – הוט טלקום, נועדו לפגוע בהתארגנות העובדים.

כמו כן, בית הדין לעבודה קיבל את דרישות ההסתדרות להכיר בחברת הוט מובייל כיחידת מיקוח נפרדת לצורך ההתארגנות מפני שההסתדרות היא זו המשמשת לארגון עובדים יציג בהוט מובייל וזאת מאחר ושליש מעובדי החברה חתמו על טפסי ההצטרפות להסתדרות.

כפי שציינה השופטת וכפי שמשתמע מפסק הדין, הטלת סנקציות כלכליות כבדות תוכל להרתיע ולמגר את התופעה של ההתערבות הפסולה מצד מעסיקים בהתארגנות עובדיהם במטרה לסכל הקמת ועד עובדים שיגן על זכויות המועסקים בארגון. "הפיצוי ההולם בנסיבות החריגות והקיצוניות של העניין (פגיעת הוט מובייל בהתארגנות עובדיה. ח"מ) צריך לעמוד על מיליון שקל", כך פסקה השופטת.

עוד נכתב בפסק הדין: "הוט מובייל עושה שימוש במחלוקת המלאכותית על 'יחידת המיקוח' על מנת לנסות ולשסות את ההסתדרות וארגון כוח לעובדים זה בזה, שפנו להכיר בהם בארגון עובדים יציג ביחידות מיקוח שונות שאינן חופפות בקבוצת הוט (כוח לעובדים מייצג את עובדי חברת-האחות הוט מערכות, ח"מ). ההכרה בהוט מובייל כיחידת מיקוח היא המסקנה המתבקשת גם לאור מכלול הטעמים העומדים ביסוד ההעדפה של יחידת המיקוח המפעלית כפי שהותוו בפסיקה, הן אלה הנוגעים לנקודת המבט של העובדים והן אלה הנוגעים לנקודת המבט של המעסיק".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך על החלטת בית הדין וציין: "זהו יום חג להתארגנות העובדים, ויש בכך מסר ברור לחשיבות החברתית של התאגדות עובדים בישראל. ההסתדרות תמשיך לעמוד לצדו של כל עובד מתארגן אשר מבקש לממש את זכויותיו".


מנגד, איגוד לשכות המסחר מסר: "בית הדין האזורי לעבודה כנראה סבור כי על מנת להגן על זכויות העובדים, שאף אחד לא מערער עליהן, מותר להרוס את המגזר העסקי. החלטת בית הדין נעדרת כל פרופורציה, בלתי שקולה וכאילו מהווה הכרזת מלחמה על המגזר העסקי כולו."

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב