דף ראשי / חדשות

האם הגיוס לעבודה באמצעות מכוני מיון מבטיח לכם שמירה על פרטיות?

כאשר מכון מיון מבצע גיוס עובדים חדשים למקום עבודה, כאחד התנאים המוצבים למועמדים הפוטנציאליים לעבודה וכן באמצעות מבחני מיון שונים, הוא אוסף מידע אישי רב על אותם המועמדים

האם הגיוס לעבודה באמצעות מכוני מיון מבטיח לכם שמירה על פרטיות?

14/10/2013 חקיקה

כאשר מכון מיון מבצע גיוס עובדים חדשים למקום עבודה, כאחד התנאים המוצבים למועמדים הפוטנציאליים לעבודה וכן באמצעות מבחני מיון שונים, הוא אוסף מידע אישי רב על אותם המועמדים


בימינו, בעידן האינטרנט הגלובאלי, הרשתות החברתיות שכבר מזמן הפכו לנחלת הכלל ומערכות הזיהוי הביומטריות המתפשטות לכל עבר, פרטיות הוא מצרך נדיר. עם זאת, גם כשאנו מעלים לפייסבוק את התמונה של הילד המתוק שלנו בגינת השעשועים, אנו סומכים על מר צוקרבגר וחבריו, שבגבולות המוסכמים, פרטיותנו תישמר. כך גם בכל תחום אחר בחיינו, על אף זילות המושג "פרטיות", אנו שואפים להתגונן בפני ה"פולשים" הלא רצויים.

תחום ההשמה בישראל הוא לא יוצא מן הכלל. גם בו מושקעים מאמצים לא מבוטלים
כדי לגונן על האזרחים התמימים העלולים בסיטואציות שונות להיחשף לעיניים לא רצויות ולאוזניים אויבות. על כך כמובן מופקדת מערכת המשפט והחקיקה והיא, יש לומר, עושה את עבודתה על הצד הטוב ביותר.

לפני כמה חודשים, הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים, פרסמה הנחייה חדשה המבהירה את מעמדם של מכוני המיון והמעסיקים בדבר המידע שנאסף על ידם על המועמדים לתפקידים השונים. ההנחיה מתייחסת באופן ישיר לנושא הגנת הפרטיות על הליכי מיון לקבלה לעבודה ולסוגיית החשיפה של תוצאות הנבדקים בפנים הנבדקים עצמם. מקורה של ההנחיה בבדיקה מקיפה שערכה הרשות במהלכה גילתה אי סדרים רבים המהווים פגיעה חמורה הן בפרט והן בחוק.

כאשר מכון מיון מבצע גיוס עובדים חדשים למקום עבודה, כאחד התנאים המוצבים למועמדים הפוטנציאליים לעבודה וכן באמצעות מבחני מיון שונים, הוא אוסף מידע אישי רב על אותם המועמדים. מידע זה, בדרך כלל מכוון למטרתו העיקרית – גיוס עובדים מתאימים למעסיק הספציפי, ולעיתים חברות ההשמה מוצאות בו שימוש משני.

נקודה בעייתית נוספת היא העובדה שהמועמדים הפוטנציאליים לתפקיד זה או אחר נדרשים לעבור מבחני מיון ארוכים ומייגעים. הם מבזבזים את זמנם היקר ומשקיעים מחשבה מעמיקה. לעיתים המאמץ מניב פירות והעובד מתקבל לתפקיד הנחשק ולעיתים לא. במקרה כזה, עד היום, חברת המיון הייתה מונעת ממנו לעיין בתוצאות המבחנים על מנת לא לחשוף את הסיבה האמיתית לכישלון.

חובה לחשוף בפני הנבחנים את חוות הדעת שנשלחה למעסיק
ההנחיה החדשה של רשות המידע שמה לזה סוף. מהיום, על כל מעסיק וכל כל מכון מיון מטעמו, חלה חובה לאפשר למועמדים אשר עברו את מבחני המיון, לעיין בחוות הדעת כפי שנמסרו למעסיקים, זאת ללא תשלום. במקרים אחדים הם יהיו חייבים למסור לידיו של הנבדק את העתק המלא שנשלח למעסיקו. רק כאשר קיימת סכמה לגרימת נזק חמור לבריאותו של הנבדק, ניתן יהיה לסרב לחשוף את המידע בפניו. כמו כן, בהסכמה מוקדמת של הנבדקים יתאפשר להם להשמיט מחוות הדעת מספר מצומצם של נתונים העלולים להביא לחשיפת סודות מסחריים או לפגיעה בפרטיותו של הנבדק.

אין להעביר מידע אישי אודות הנבחנים למעסיקים אחרים
עוד קבעה רשות המידע כי המעסיקים ומכוני המיון מטעמם, לאחר איסוף הנתונים על המועמדים הפוטנציאליים לתפקיד, יהיו רשאים להשתמש במידע אודות הנבחנים אך ורק למטרות ישירות הקשורות להשמתו. אין להעביר מידע זה למעסיקים אחרים אלא עם הנבחן נתן את הסכמתו המודעת לכך. יתרה מכך, על מכוני המיון חלה חובה למחוק את המידע על המועמד מיד עם סיום מערך ההשמה לתפקיד או למקום העבודה הספציפי אליו הביע התעניינות להתקבל.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב