דף ראשי / חדשות

סעיף 9 לא עובד: משרד הכלכלה מאשר 80% מהבקשות לפיטורי נשים בהיריון

במשרד הכלכלה מסבירים את הנתונים בכך שבשנתיים האחרונות עסקים רבים נקלעו לקשיים. למעשה 66% מהבקשות שהוגשו אושרו על רקע סגירת העסק או קשיים כלכליים

סעיף 9 לא עובד: משרד הכלכלה מאשר 80% מהבקשות לפיטורי נשים בהיריון

03/11/2014 חדשות

במשרד הכלכלה מסבירים את הנתונים בכך שבשנתיים האחרונות עסקים רבים נקלעו לקשיים. למעשה 66% מהבקשות שהוגשו אושרו על רקע סגירת העסק או קשיים כלכליים

סעיף 9 לחוק עבודת נשים בהיריון אוסר על המעסיק לפטר אישה הרה אשר עבדה אצלו לפחות 6 חודשים. פיטורים כאלה הם בלתי חוקיים והאישה המפוטרת רשאית לתבוע את המעסיק ולקבל פיצוי כספי. מטרתו של החוק היא להגן על אוכלוסייה שלמה מהפליה ולאפשר ליותר נשים להשתלב בשוק העבודה תוך שהן יכולות להקים משפחה ללא חשש מפגיעה בזכויותיהן. 

אך בחוק זה, כמו בכל חוק אחר, ישנה פירצה המאפשרת למעסיקים בכל זאת לפטר נשים בהריון. למעשה, פיטורי האישה ההרה כן אפשריים אם המעסיק מקבל לכך אישור ממשרד הכלכלה וזאת על מנת לא לפגוע בכוחות השוק החופשי.

האישור יינתן למעסיק לאחר הגשת בקשה מסודרת ובמקרים הבאים:

• כשהעסק נקלע לקשיים ומוגדר כחדל פירעון או כפושט רגל
• כשפיטורי האישה ההרה אינם קשורים להריונה
• כשהאישה ההרה מועלת בתפקידה
• כשהאישה ההרה מועסקת בחוזה אישי למשך תקופה של פחות משנה

על מנת לקבל את האישור המדובר על המעסיק מוטלת אחריות להציג למשרד הכלכלה את כל האישורים הנדרשים כדי להוכיח את צדקתו. לכאורה, מדובר במשימה לא קלה, במיוחד אם כוונותיו של המעסיק אינן כשרות. אלא שבפועל, כפי שחושפים הממצאים האחרונים של משרד הכלכלה שפורסמו השבוע, כמעט כל מעסיק המעוניין לפטר אישה בהריון יכול לעשות זאת לגמרי בקלות.

הנתונים מראים כי בשנת 2013 לא פחות מ- 79.9% מהבקשות שהגישו מעסיקים לפיטורי עובדת בהיריון – אושרו. מתוך 956 הבקשות שהוגשו 764 בקשות אושרו. רק 192 סורבו.
בשנת 2012 התמונה הייתה זהה: 760 בקשות הוגשו מתוכן 608 אושרו – 80%.

בשנת 2011 המצב היה טוב יותר: מתוך 534 בקשות שהוגשו 354 אושרו – 66%. 34% מהבקשות סורבו.

במשרד הכלכלה מסבירים את הנתונים בכך שבשנתיים האחרונות עסקים רבים נקלעו לקשיים. למעשה 66% מהבקשות שהוגשו אושרו על רקע סגירת העסק או קשיים כלכליים. 18% מהבקשות אושרו בשל חוסר שביעות רצון של המעסיק מתפקודה של העובדת ההרה.

עוד ציינו במשרד הכלכלה כי כל בקשה המגיעה אליהם נבחנת לעומק וכוללת קבלת תגובה של העובדת ותשאול המעסיק. במידה והעסק מצביע על קשיים כלכליים נבחנים פרמטרים רבים כגון ירידה בהכנסות, מכירת פעילות, סגירת מחלקה או סניף, סיום פרויקט או צמצום כוח אדם.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב