דף ראשי / חדשות

דו"ח מבקר המדינה: הפרת זכויות עובדים בשכר נמוך

מידי שנה (בין השנים 2010-2013) מתקבלות במינהל כ- 2,500 תלונות כאשר כ- 900 מהן רלוונטיות; 30% מהתיקים במינהל מטופלים במשך שנה ומעלה; כ- 25% מהתלונות הן בגין אי תשלום שכר מינימום

דו"ח מבקר המדינה: הפרת זכויות עובדים בשכר נמוך

19/05/2015 חדשות

מידי שנה (בין השנים 2010-2013) מתקבלות במינהל כ- 2,500 תלונות כאשר כ- 900 מהן רלוונטיות; 30% מהתיקים במינהל מטופלים במשך שנה ומעלה; כ- 25% מהתלונות הן בגין אי תשלום שכר מינימום

על אף המאמץ והרצון הטוב של כולנו לחיות בחברה שוויונית והוגנת, החברה הישראלית רחוקה מלהיות כזו. על כך מצביעים המספרים שמפרסם OECD וכך חושף דו"ח חדש של מבקר המדינה הקובע כי משרד הכלכלה אינו מפקח על הפרת זכויות עובדים בשכר נמוך. למרות התוספת התקנים וכלי האכיפה גובר הניצול של העובדים העניים והחלשים יותר בחברה הישראלית. 

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, הניח לפני מספר ימים על שולחן הכנסת את הדו"ח השנתי מס' 65 ג'. בין היתר הוא בוחן את פעולות המדינה להגנה על זכויותיהם של עובדים בשכר נמוך.

הדו"ח קובע עקרונית כי בישראל אין פיקוח על הפרת זכויות עובדים חלשים מצד משרד הכלכלה. מבקר המדינה מצביע על תופעת "העובדים העניים" הנובעת מהפרה הולכת ומתמשכת של זכויות המגן של העובדים באמצעות מעסיקיהם. מרבית ההפרות משפיעות באופן ישיר על גובה השכר שמקבל העובד.

כמחצית פעילותו של מינהל הסדרה ואכיפה מבוססת על תלונות המתקבלות בו ומדובר במספר רב מאוד של תלונות. המינהל  לא מסוגל לתת מענה אכיפתי רחב דיו כזה שיתמקד במעסיקים של עובדים בשכר נמוך וזאת משום שמדובר בעובדים החלשים ביותר שזכויותיהם נפגעות בהיקפים גדולים יותר.

בדוחות של מבקר המדינה, של ועדת אקשטיין ושל ועדת טרכטנברג, צוינו והודגשו החסמים המונעים מהעובדים המשתכרים שכר נמוך להתלונן: רבים מהם אינם מודעים די הצורך לזכויותיהם, לדרכים להגן עליהן ולקיומם של גורמים שעשויים לסייע להם; רבים חוששים שתלונה תוביל לפיטוריהם או לאי-העסקתם בעתיד; לרבים מהם רמות נגישות נמוכות לבתי המשפט, הם חשופים יותר לניצול ומתקשים להיות "שומרי הסף של עצמם".

השופט שפירא מציין כי "בכל הנוגע לתלונה למינהל, לנוכח החסמים שהוזכרו אין לעובדים תמריץ גדול להתלונן, שכן המינהל אינו עוסק כלל בתיקון הפרות ביחס לעובדים או בהשבת כספים. מינהל הסדרה ואכיפה מתמקד באכיפה על מעסיקים ומשתמש בתלונות כמקור מידע לשם כך, ואילו עובד המבקש למצות את זכויותיו האישיות מול מעסיקו יצטרך לרוב לפנות להליך משפטי, שכרוך בעלות כספית ומציב חסמים נוספים בפני עובדים בשכר נמוך".

והנה קצת מספרים...
• מידי שנה (בין השנים 2010-2013) מתקבלות במינהל כ- 2,500 תלונות כאשר כ- 900 מהן רלוונטיות
• 30% מהתיקים במינהל מטופלים במשך שנה ומעלה
• כ- 25% מהתלונות הן בגין אי תשלום שכר מינימום.
• בכ- 50% מהתיקים לא ניתנו סנקציות על עבירת פגיעה בשכר.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב