דף ראשי / חדשות

חופשה בחול המועד סוכות: שאלות ותשובות

ומה קורה כשהעובדים לא מעוניינים ב"גשר" אלא המעסיק הוא זה שמתכנן לסגור את שערי העסק? החוק מאפשר לו להוציא את כל העובדים לחופשה מרוכזת על חשבונם

חופשה בחול המועד סוכות: שאלות ותשובות

29/09/2015 חקיקה

ומה קורה כשהעובדים לא מעוניינים ב"גשר" אלא המעסיק הוא זה שמתכנן לסגור את שערי העסק? החוק מאפשר לו להוציא את כל העובדים לחופשה מרוכזת על חשבונם

 

חופשת סוכות היא הזדמנות נהדרת לבלות עם המשפחה והחברים. בארגונים רבים העובדים יוצאים לחופשה מרוכזת אך יש גם כאלה שנאלצים לעבוד. יש מי שעושה "גשר" ויש מי שנאלץ לצאת לחופשה כפויה. מה אומר החוק לגבי כל הסוגיות הללו? הנה התשובות לשאלות הנפוצות בחגי תשרי.

כמה שעות עובדים בערב החג?
על פי חוק שעות עבודה ומנוחה, עובדים המועסקים 6 ימים בשבוע יעבדו בערב החג 7 שעות. עובדים המועסקים 5 ימים בשבוע וחלים עליהם הסכם קיבוצי או צו הרחבה, יעבדו בערב החג 8 שעות. כל שעה מעבר לכך תחשב לשעה נוספת שתתגמל את העובד ב- 125% לשעתיים הראשונות וב- 150% מהשעה השלישית.

ומה קורה אם המעסיק מבקש לעבוד ביום החג עצמו? הוא יכול מבחינה חוקית, אם בידו היתר להעסיק ביום מנוחה. היתר זה לא ניתן להעסקת עובדות בהריון החל מהחודש החמישי, עובדות שילדו ובני נוער מתחת לגיל 18. כל מי שיעבוד בחג עצמו יהיה זכאי לתשלום של 150% לפחות.

כמה שעות עובדים בימי חול המועד?
ימי חול המועד סוכות נחשבים לימי עבודה רגילים מבחינת חוק שעות העבודה. בארגונים שחל עליהם הסכם קיבוצי, נהוג לעבוד יום עבודה מקוצר.

האם אפשר לעשות "גשר" בין החגים?
במקומות עבודה רבים העובדים לוקחים כמה ימי חופשה ויוצאים לחופשה ארוכה יותר בזכות ה"גשר". זה מקובל אך דורש תיאום עם המעסיק בנוגע למספר ימי חופשה שהעובד יכול לקחת. גם אם עומד לזכותו מספר הימים הדרוש, מוכרחים לתאם את החופשה עם המעסיק.

לשכירים אשר מקבלים שכר לפי שעה לא תמיד כדאי לעשות "גשר". הם עלולים לאבד את תשלום החג, המותנה בכך שעליהם לעבוד יום לפני החג ויום אחרי החג.

האם המעסיק יכול להוציא את העובדים לחופשה מרוכזת?
ומה קורה כשהעובדים לא מעוניינים ב"גשר" אלא המעסיק הוא זה שמתכנן לסגור את שערי העסק? החוק מאפשר לו להוציא את כל העובדים לחופשה מרוכזת על חשבונם, זאת אומרת על חשבון ימי החופשה העומדים לזכותם. המעסיק יודיע על חופשה מרוכזת לפחות שבועיים מראש וזו תהיה חופשה רצופה.

לגבי העובדים אשר לא עומדים לזכותם ימי חופשה נדרשים, המעסיק יהיה חייב לשלם להם את שכרם הרגיל ביום זה. מי שאין ברשותו ימי חופשה המעסיק אינו יכול לחייבו לצאת לחופשה ללא תשלום. זו תחשב עברה על החוק.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב