דף ראשי / חדשות

מבקר המדינה: רשות מסמים גבתה יותר ולא הודיעה לאזרחים הזכאים להחזרי מס הכנסה

גם משכירים אשר עבדו אצל יותר ממעסיק אחד בשנת המס, גבתה הרשות יותר מדי כספים ולא טרחה לידע את העובדים. ב-2012 היא גבתה מכ- 35 אלף שכירים שעבדו ביותר ממקום עבודה אחד, כ- 74 מיליון שקל מיותרים. בחישוב פשוט לכל שכיר כזה מגיע החזר של כ- 2,150 שקל

מבקר המדינה: רשות מסמים גבתה יותר ולא הודיעה לאזרחים הזכאים להחזרי מס הכנסה

10/11/2015 חדשות

גם משכירים אשר עבדו אצל יותר ממעסיק אחד בשנת המס, גבתה הרשות יותר מדי כספים ולא טרחה לידע את העובדים. ב-2012 היא גבתה מכ- 35 אלף שכירים שעבדו ביותר ממקום עבודה אחד, כ- 74 מיליון שקל מיותרים. בחישוב פשוט לכל שכיר כזה מגיע החזר של כ- 2,150 שקל


הדו"ח האחרון של מבקר המדינה, שקבע כי רשות המסים גבתה מס ביתר במשך 3 שנים ולא הודיעה לאזרחים הזכאים להחזר כספי, שוב מעלה את סוגיית החזרי המס לכותרות. המומחים טוענים כי מרבית השכירים במשק זכאים להחזר מס ממוצע של 8,000 שקל. זהו סכום לא מבטול, שבעת יוקר המחייה, בהחלט יכול לעזור לכל משפחה. אך מה לעשות – השכירים לא מודעים לזכויותיהם והממשלה לא טורחת ליידע אותם.

דו"ח מבקר המדינה
בדו"ח מבקר המדינה השנתי שהתפרסם לפני כשבוע, קבע המבקר יוסף שפירא,
כי במשך 3 השנים האחרונות רשות המסים בישראל גבלה מס ביתר בהיקף של כתשע מיליארדי שקלים ולא הודיעה על כך לאזרחים ולא יזמה את החזרת הכספים.

המבקר למעשה בחן מה עשתה רשות המסים על מנת לסייע לאזרחים למצות את זכויותיהם במערכות מס הכנס ומיסוי מקרקעין. הממצאים שהוא גילה וחשף – מטרידים במיוחד.

בקרב השכירים בשוק העבודה בישראל מצא המבקר כי הרשות גבתה מס ביתר המוערך בכמה מיליארדי שקלים. מדובר בשכירים שעבדו רק חלק משנת המס. כך למשל, בשנת 2012 מדובר ב- 364 אלף שכירים ששילמו 563 מיליון שקל יותר ולא קבלו את ההחזר המגיע להם. בממוצע, מסביר המבקר, לכל שכיר כזה מגיע החזר של כ- 1,500 שקל.

גם משכירים אשר עבדו אצל יותר ממעסיק אחד בשנת המס, גבתה הרשות יותר מדי כספים ולא טרחה לידע את העובדים הזכאים להחזר. באותה שנת 2012 היא גבתה מכ- 35 אלף שכירים שעבדו ביותר ממקום עבודה אחד, כ- 74 מיליון שקל מיותרים. בחישוב פשוט לכל שכיר כזה מגיע החזר של כ- 2,150 שקל.

עוד גילה המבקר כי רשות המסים התרשלה גם עדכון ציבור השכירים בכל הנגע להחזרים וניכויי הוצאות אש"ל. בין השנים 2009-2010 היא גבתה ביתר סכום שלכ- 1.2מיליארד שקל.

"ראוי כי במקרה של גביית מס ביתר תפעל הרשות השלטונית לספק לנישום את המידע המצוי ברשותה ומידע על האופן למימוש זכויותיו", כותב המבקר בדו"ח. "אחת מן החובות המוטלות על ממשלת ישראל ועל משרד האוצר היא לוודא כי מערכת המס מגשימה את מטרותיה וכי היא גובה מס אמת מהנישומים. על רשות המסים להכיר בכך שמיצוי הטבות מס הוא חלק מהחובה של רשות שלטונית, ועליה להסדיר זאת בפעילויותיה תוך הקצאת משאבים בהיקף משמעותי ופיקוח בהתאם".

החזרי מס לשכירים
להחזר מס הכנסה מרשות המסים זכאים העובדים השכירים והעצמאיים, אשר עומדים בקריטריונים הבאים:
• עובד אשר בסיום שנת המס מגלה כי חבות המס השנתית שלו נמוכה מסכום המס שהוא שילם בפועל במהלך אותה השנה
• עובד אשר עבד רק חלק מהשנה
• עובד אשר עבד במהלך השנה גם בחו"ל וגם בישראל
• עובד אשר עבד אצל יותר ממעסיק אחד בשנת המס
• עובד הסובל מבעיה רפואי שלו או של בן/בת הזוג או בן משפחה מדרגה ראשונה
• עבוד אשר שינה את הסטטוס המשפחתי שלו במהלך השנה
• עובד אשר מתגורר באזור עדיפות לאומית
• עובד עולה חדש עד 3 שנים מיום העלייה ארצה
• חיילים משוחררים
• עובד אשר משלם באופן עצמאי לקרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח חיים
• טעויות של המעבד בסעיפי הניכוי.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב