דף ראשי / חדשות

תיקון לחוק הביטוח הלאומי: נשים יקבלו דמי לידה גם במקרה של עובר מת או הפלה שלא מרצון

המספרים מצביעים על כ- 20% מהלידות המוגדרות כלידות שקטנות של עובר מת אשר מתרחשות החל מהשבוע ה- 22. גם נשים אלו זכאיות לתמיכה והכרה על ידי המוסד

תיקון לחוק הביטוח הלאומי: נשים יקבלו דמי לידה גם במקרה של עובר מת או הפלה שלא מרצון

19/11/2015 חקיקה

המספרים מצביעים על כ- 20% מהלידות המוגדרות כלידות שקטנות של עובר מת אשר מתרחשות החל מהשבוע ה- 22. גם נשים אלו זכאיות לתמיכה והכרה על ידי המוסד

 

כיום, סעיף 39 לחוק היולדות של הביטוח הלאומי (נוסח משולב) התשנ"ה-1995, מאפשר לנשים לקבל דמי לידה החל מהשבוע ה- 26 להיריון, ורק אם האישה יולדת עובר חי. במציאות קורה שלא מעט נשים יולדות לפני שבוע 26 ולעיתים אף יולדות עובר מת או נאלצות לעבור הפלה שלא מרצון. במצב כזה הן אינן זכאיות לדמי לידה, וזו ללא ספק עוולה שהגיע הזמן לתקנה.

שר הרווחה והשירותים החברתיים, חיים כץ מליכוד, אישר השבוע תיקון לחוק היולדות של הביטוח הלאומי, לפיו גם נשים אשר ילדו מהשבוע ה- 22 יהיו זכאיות לתגמול וכן נשים אשר ילדו עובר מת או שמא יאלצו לעבור הפלא שלא מרצון.

כפי שציין השר כץ, מדובר בתיקון חשוב שמטרתו לסייע לנשים בהתמודדות עם הטראומה של לידת ולד מת או הפלה. למעשה הוא יעניק הגנה לנשים שילדו בין השבוע ה- 22 ל- 26 באמצעות סיוע כספי כגון דמי לידה וחופשת לידה.

המספרים מצביעים על כ- 20% מהלידות המוגדרות כלידות שקטנות של עובר מת אשר מתרחשות החל מהשבוע ה- 22. מאחורי מספר זה עומדות מאות נשים הזקוקות להגנה ותמיכה.

דמי לידה, המספקות רשת הגנה לנשים בשבועות בהן הן נעדרות ממקום עבודתן לצורך הטיפול ברך הנולד והתאוששות מהלידה עצמה. גובה הגמלה נקבע בהתאם לגובה ההכנסה המקסימלית לתשלום דמי הביטוח הלאומי לעובדת שכירה ולעצמאית, כפי שהיא עמדה בחודש שקדם ליום הפסקת העבודה של היולדת.

שיעור דמי הלידה שמעניק הביטוח הלאומי, נקבע בהתאם לגובה המשכורת של העובדת,  ועד לתקרה של 1,459.50 שקל ליום (החל מיום 01.01.2014, ונכון גם לשנת 2015).

החל מ- 1.1.15 סכום מענק הלידה כדלקמן:

עבור ילד ראשון במשפחה – 1,751 שקל
עבור ילד שני במשפחה – 788 שקל
עבור ילד שלישי וכל ילד נוסף במשפחה – 525 שקל
עבור תאומים – 8,757 שקל
עבור שלישיה – 13,136 שקל.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב