דף ראשי / חדשות

מרק צוקרברג יוצא לחופשת לידה. הידעתם שגם בישראל זכאים הגברים לחופשת לידה?

בישראל המספרים מצביעים על 0.3% מהאבות הטריים אשר מחליטים לקחת חופשת לידה המגיעה להם על פי חוק. מדובר בסך הכל בכ- 400 גברים בשנה, האחרים פשוט אינם מודעים לזכויותיהם

מרק צוקרברג יוצא לחופשת לידה. הידעתם שגם בישראל זכאים הגברים לחופשת לידה?

25/11/2015 חדשות

בישראל המספרים מצביעים על 0.3% מהאבות הטריים אשר מחליטים לקחת חופשת לידה המגיעה להם על פי חוק. מדובר בסך הכל בכ- 400 גברים בשנה, האחרים פשוט אינם מודעים לזכויותיהם


מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מרק צוקרברג, מצפה בכיליון עיניים להולדת בתו הראשונה. מעבר לכך שהוא ורעייתו, פריסילה צ'אן, כבר החלו לאסוף את הספרים והצעצועים האהובים עליהם בתור ילדים (כך הם הודיעו בפוסט בפייסבוק), שניהם מתכננים לצאת לחופשת לידה. כן, גם צוקרברג מתכוון לקחת חופשת לידה, על אף שמדובר במעשה חריג בנוף המנכ"לים הגברים בעמק הסיליקון.
 
"זו החלטה אישית מאוד לקחת חודשיים של חופשת אב כשבתנו תגיע", ציין צוקרברג. לדברו: "מחקרים מראים כי כאשר הורים עובדים לוקחים חופשה כדי לבלות עם הרך הנולד, התוצאות טובות גם להורים וגם לילדים".

אכן, חופשת לידה לגבר זהו מעשה מבורך אך נדיר בימינו, למרות שדווקא בישראל החוק מאפשר זאת לאבות הטריים. בארה"ב, למשל, המדינה היחידה בארגון ה- OECD, בה חופשת לידה בתשלום זה דבר שכלל לא קיים. פייסבוק היא יוצאת מן הכלל, כאשר היא מעניקה חופשת לידה בת חודשיים גם לגברים וגם לנשים. במדינות סקנדינביות נשים זכאיות לחופשת לידה בת שנה ואילו הגברים זכאים לחופשת לידה בת חודשיים ולא על חשבון החופשה של נשותיהם. ברוסיה נשים נהנות מחופשת לידה בת 20 שבועות.

בישראל המספרים מצביעים על 0.3% מהאבות הטריים אשר מחליטים לקחת חופשת לידה המגיעה להם על פי חוק. מדובר בסך הכל בכ- 400 גברים בשנה. המומחים לדיני עבודה מסבירים את ההצלחה הנמוכה של החופשה בקרב הגברים, בכך שהם פשוט אינם מודעים לזכויותיהם.

חופשת לידה לגברים
סעיף 6 (ח') לחוק עבודת נשים מתייחס לחופשת לידה גם עבור הגברים. סעיף זה קובע כי עובד שכיר או עצמאי שאשתו ילדה, יהיה זכאי לחופשת לידה חלקית בתקופת חופשת הלידה שנותרה מתום ששת השבועות הראשונים שלאחר יום הלידה, וזאת במידה ואשתו הסכימה לכך בכתב וכן במידה ואשתו עבדה בתקופה האמורה.

סעיף 49 (ג') לחוק הביטוח הלאומי קובע כי לא ישולמו דמי לידה לאב בעד תקופות אלה:
• תקופה של 6 שבועות רצופים שתחילתם ביום הלידה
• תקופה שבעדה שולמו לאשתו דמי לידה
• תקופה הפחותה מ- 21 ימים רצופים.

דמי הלידה לא יעלו על 1,459 שקל ליום (החל ב- 01.01.2014). דמי הלידה יועברו לזכות חשבון הבנק של האישה או לחשבון משותף שלה ושל בן זוגה. על מנת לקבל את דמי הלידה לאב, יש למלא טופס תביעה תשלום דמי לידה לאב אשר מחליף את בת/בן הזוג ולהגיש את הטופס בסניף המוסד לביטוח לאומי במקום המגורים.

חשוב לציין כי חופשת לידה של הגבר היא למעשה שארית של חופשת לידה המגיעה לאישה. סך כל תקופת החופשה המגיעה לשני בני הזוג לא תעלה על תקופת החופשה שהייתה מגיעה לאם, לולא התחלפה עם בן הזוג.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב