דף ראשי / חדשות

העובד שפנה לעורך דין לברר את זכויותיו במקום העבודה – פוטר ויקבל פיצוי 66 אלף שקל

בית הדין לעבודה פסק כי העובד יקבל לא רק פיצויי פיטורין אלא גם את כל זכויותיו הסוציאליות להן היה זכאי ולא קיבל במהלך תקופת העסקתו בחברה

העובד שפנה לעורך דין לברר את זכויותיו במקום העבודה – פוטר ויקבל פיצוי 66 אלף שקל

15/12/2015 החלטות בית משפט

בית הדין לעבודה פסק כי העובד יקבל לא רק פיצויי פיטורין אלא גם את כל זכויותיו הסוציאליות להן היה זכאי ולא קיבל במהלך תקופת העסקתו בחברה


הסטטיסטיקה אומרת שכ- 50% מהשכירים בישראל מקבלים שכר שגוי. כמעט בכל תלוש משכורת שני יש טעויות. חלקן טעויות אנוש תמימות חד פעמיות וחלקן נעשות בזדון על חשבון העובד החלש שאינו מודע לזכויותיו. בשביל זה תמיד טוב להתייעץ עם מומחים. גם זו זכותו המלאה של השכיר. כך סבר המחסנאי והנהג בחברה לייצור וייבוא טקסטיל ומוצרי בד ביתיים, שפנה לעורך דין לבירור זכויותיו וכתוצאה מכך פוטר. עורך הדין פנה לחברה וביקש לראות את תלושי השכר של העובד. המנהל לא ראה זאת בעין יפה ופיטר את העובד, שכל חטאו היה הרצון לדעת את זכויותיו. בסופו של דבר בית המשפט חייב את המנהל לשלם לעובד פיצוי בסך 66 אלף שקל.

התובע עבד בחברה כמחסנאי וכנהג, במשך שנה וחצי. יום אחד הוא פנה לעורך דין לענייני עבודה במטרה שיבדוק את שכרו, האם הוא מקבל את כל זכויותיו הסוציאליות. עורך הדין פנה לחברה בה הועסק הלקוח שלו וביקש לקבל לידו תלושי שכר של העובד ודוחות נוכחות. עוד באותו היום המחסנאי פוטר. לא נותר לא אלא לפנות לבית הדין לעבודה.

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים קיבל את תביעתו של המחסנאי המפוטר וקבע כי פיטוריו היו בלתי חוקיים. לא נערך לעובד שימוע על פי חוק, הוא לא קיבל הודעה מוקדמת ולא פיצויי פיטורין. נשיאת בית הדין, השופטת דיתה פרוז'ינין ציינה שמדובר במעשה פסול, כי על אף שלמעסיק נתונה הפררוגטיבה לנהל את עסקו כנראות עיניו, הרי שפיטורים כאמור עובדים בניגוד לחובות ההגינות, היושר ותום הלב החלים על הצדדים ליחסי העבודה.

במהלך המשפט התברר גם שהעובד הועסק בחברה שלא כדין וזאת משום שהועסק שעות ארוכות (17-18 שעות ביום) על אף שלא קיבל עבורן שכר וכן לא קיבל הפרשות לפנסיה. המעסיק טען כי בינו לבין העובד היה הסכם לשכר גלובאלי ועל חלק מהשעות הנוספות הוא קיבל תשלום נפרד. יתרה מכך, טען המנהל, כי מאחר והעובד עבד שעות רבות מחוץ לחצרי החברה והיה קשה לפקח על פעילותו, חוק שעות העבודה לא חל עליו. המנהל טען גם שהוא ערך איתו אינספור שיחות בדבר תפקודו הלקוי של העובד, מה שללא ספק יכול להיחשב לשיחת שימוע.

השופטת השתכנעה בגרסתו של המפוטר ולא המפטר. היא ציינה כי פיטורי עובד אשר פנה לעורך דין לבירור זכויותיו הם מעשה פסול. סמיכות הזמנים בין הפנייה של עורך הדין לחברה ופיטורי העובד, ללא ספק מעידים על פיטורים בלתי חוקיים.

השופטת פסקה כי מנהל החברה ישלם לתובע פיצוי פיטוריו בסך 15 אלף שקל, 14 אלף שקל בגין האדר שיחת שימוע לפני פיטורים, 25 אלף שקל בגין שעות נוספות ועוד 12 אלף שקל בגין הפרשות סוציאליות שלא שולמו לעובד לעולם.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב