דף ראשי / חדשות

ביה"ד הארצי: עובדי שמירה יכולים לתבוע פיצויים מההסתדרות והחברה המעסיקה במקרים של הפרת חוקי עבודה

בתגובה ההסתדרות דרשה לבטל את התביעות נגדה וזאת משום שהיא לדבריה אינה מחויבת ליישם את ההסכם המדובר לגבי שני עובדים בודדים וכי תביעתם התיישנה. בית הדין האזורי דחה את בקשת ההסתדרות והיא עתרה לבית הדין הארצי

ביה"ד הארצי: עובדי שמירה יכולים לתבוע פיצויים מההסתדרות והחברה המעסיקה במקרים של הפרת חוקי עבודה

22/01/2016 החלטות בית משפט

בתגובה ההסתדרות דרשה לבטל את התביעות נגדה וזאת משום שהיא לדבריה אינה מחויבת ליישם את ההסכם המדובר לגבי שני עובדים בודדים וכי תביעתם התיישנה. בית הדין האזורי דחה את בקשת ההסתדרות והיא עתרה לבית הדין הארצי

 

בשורות טובות לעובדי ענף השמירה בישראל, הסובל מזה שנים ארוכות מפגיעה חמורה ורחבת היקף בזכויותיהם של העובדים הפשוטים, שלרוב מועסקים בתפקידי שמירה. גם ההסתדרות, שאמורה לדאוג לזכויות העובדים, לא תמיד מבצעת את תפקידה והעובדים הפשוטים ממשיכים להיפגע. אבל לא עוד.

פסק דין תקדימי של בית הדין הארצי לעבודה קבע כי עובדי ענף השמירה יכולים להגיש תביעות פיצויים נגד החברה המעסיקה וכן נגד הסתדרות העובדים, במקרים של הפרת חוקי עבודה וללא הגבלת התיישנות.

הכל התחיל משני עובדי שמירה שעבדו בענף מספר שנים. בסיום עבודתם הם הגישו תביעות לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים הן נגד החברות בהן הועסקו והן נגד ההסתדרות, בדרישה לשלם להם זכויות סוציאליות שלא שולמו ובגין ייצוג לא הולם על ידי ההסתדרות.

בתביעתם נימקו העובדים שהם פנו להסתדרות הכללית מספר פעמים בבקשה שתאכוף את ההסכם הקיבוצי הכללי בענף השמירה והאבטחה מיום 27 ביוני 2011. בהסכם זה התחייבה ההסתדרות להפעיל מנגנון אכיפה במקרה שעולות טענות על הפרת זכויות עובדים מצד המעסיק.

אך בפועל, במקום לסייע לעובדי השמירה, הסכם זה שימש את ההסתדרות לדחיפת תביעות ייצוגיות. ההסתדרות סירבה להפעיל את ההסכם במקרה שלהם, לכן העובדים תבעו אותה בגין ייצוג לא הולם.

בתגובה ההסתדרות דרשה לבטל את התביעות נגדה וזאת משום שהיא לדבריה אינה מחויבת ליישם את ההסכם המדובר לגבי שני עובדים בודדים וכי תביעתם התיישנה. בית הדין האזורי דחה את בקשת ההסתדרות והיא עתרה לבית הדין הארצי. גם הוא דחה את דרישתה.

בית הדין הארצי קבע כי אין בהסכם האכיפה כדי לשלול הגשת שתי התביעות נגד ההסתדרות בשל ייצוג בלתי הולם. בין היתר נכתב בפסק דין: "כאשר חל על הצדדים הסכם קיבוצי יש לבדוק אם אכן הארגון היציג דואג לאכיפת הזכויות של העובדים על –פי אותו הסכם קיבוצי. ועל כן, בנסיבות אלה נדרשת בחינה מדוקדקת של הנעשה על ידי ארגון העובדים לאכיפת הזכויות, על מנת  שלא להפוך את ההגנה על העובדים לאות מתה. ומכאן שאין מקום למחיקה על הסף של התביעות-סעד שניתן במשורה-ויש לבררן לגופן. נקודת המוצא היא שארגון עובדים אמון על הדאגה לזכויותיהם של העובדים, וזאת כחלק מחובתו האינהרנטית של ארגון עובדים בהיותו ארגון עובדים. משכך, ככל שאיננו פועל בהתאם לאמות המידה הנדרשות, הרי שעלולה לקום לעובד  זכות תביעה כנגד הארגון".

מההסתדרות נמסר בתגובה: "בית הדין הארצי לא קבע דבר לגבי התנהלות ההסתדרות ולא קבע הלכה חדשה לעניין הגשת התביעות נגדה. מדובר בבקשה פרוצדורלית לסילוק תביעות על הסף. בית הדין הארצי אישר את החלטות האזורי לפיהן יש לברר את התביעות וקבע רק כי יש לעשות זאת בבית הדין האזורי".

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב