דף ראשי / חדשות

חוק הקופאיות: על מי חלה הזכות לעבוד בישיבה וכמה פיצוי אפשר לקבל על אי ציות לחוק?

פקיד קבלה במועדון הכושר שייפ תל אביב הגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נגד מעסיקו אשר מנע ממנו ישיבה במהלך המשמרת. הוא קיבל פיצוי בסך 100 אלף שקל

חוק הקופאיות: על מי חלה הזכות לעבוד בישיבה וכמה פיצוי אפשר לקבל על אי ציות לחוק?

31/01/2016 חקיקה

פקיד קבלה במועדון הכושר שייפ תל אביב הגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נגד מעסיקו אשר מנע ממנו ישיבה במהלך המשמרת. הוא קיבל פיצוי בסך 100 אלף שקל


פרשת רמי לוי האחרונה, בה בין היתר הועלו הטענות הנוגעות לתנאי העסקה של העובדים הפשוטים ברשתות הקמעונאיות, הקריסה המתוקשרת של רשת מגה, שגם היא הייתה מלווה בטענות קשות על אופן העסקה של עובדי הרשתות – שוב הציבו את "חוק הקופאיות"  במרכז השיח הציבורי. גם המערכת של תלושדין לא נשארה אדישה והחליטה לבדוק מה קורה בשטח ושוב להזכיר לעובדים ולמעסיקיהם אודות החוק אשר מעניק לעובדים זכות לעבוד בישיבה.

חוק עבודה בישיבה
בשנת 2007, ביוזמתה ונחישותה של חברת הכנסת שלי יחימוביץ ממפלגת העבודה, נכנס לתוקף חוק הזכות לעבוד בישיבה, המכונה גם "חוק הקופאיות" או "חוק הכיסאות". החוק מחייב כל מעסיק לאפשר לעובדים תנאים בסיסיים לעבודתם, לרבות להעמיד לרשותם כיסא. על המעסיק חל איסור למנוע מהעובד לשבת במהלך העבודה.

על מי חל חוק עבודה בישיבה?
החוק מתייחס לרבבות עובדי המשק אשר נאלצים להעביר את המשמרת שלהם בעמידה. גם במגזר הפרטי וגם במגזר הציבורי. בנוגע לעובדי קבלן וחברות כוח אדם, קובע החוק כי האחריות לספק לעובד כיסא מוטלת הן על המעסיק בפועל והן על הקבלן.

מבין עשרות המקצועות הנכנסים תחת המטריה של החוק, הבולטים הם קופאיות בסופר מרקטים ופקידי קבלה.

במידה והמעסיק מפר את החוק, בתי הדין לעבודה רשאים להוציא צווי מניעה ולפסוק מתן פיצויים לעובדים. סעיף 4 לחוק קובע כי לבית הדין תהיה סמכות לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק, במקרים שהוא ימצא לנכון ובסכום של עד 20,000 ₪. הסעיף מקנה לבית הדין את הסמכות לפסוק פיצויים, למשל פיצויים עונשיים בגובה של עד 200,000 ₪.

פסיקות בית הדין לעבודה
אחת הפרשות הבולטות והמשמעותיות לקידום ואכיפת החוק, התרחשה בשנת 2012. פקיד קבלה במועדון הכושר שייפ תל אביב הגיש תביעה לבית הדין האזורי שבסופו של דבר הגיעה לבית הדין הארצי. השופט שפסק לטובתו של הפקיד פיצוי בסך 100 אלף שקל. בין היתר נכתב בפסק הדין כי נוכח המודעות החברתית הגוברת לצורכי העובד בכלל הענפים במשק וכן נוכח שינוי העתים בטכנולוגיות ובדפוסי העבודה, יש להכיר בזכות העובד בישיבה כחלק מההכרה בזכויות יסוד בחברה הישראלית כזכויות חוקתיות.

באותה השנה גם רשת קרביץ למדה אודות חוק הקופאיות. אחד העובדים שלה בחנות בהרצליה תבע את הרשת כי מנעה ממנו לעבוד בישיבה. הוא קיבל פיצוי בסך 12 אלף שקל.

בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה דנו בתביעה של שומר בקניון, שנאסר עליו לשבת במהלך משמרת שארכה בין 6 ל- 10 שעות. גם כשביקש לשבת מעסיקו סירב לאשור לו זאת. הוא פנה לעזרתו של בית הדין וקיבל פיצוי בסך 20 אלף שקל.

ביולי 2014 עובד ייצור ומכירת פריכיות בחברת דילייט קיבל פיצוי בסך 25 אלף שקל, בגין בעיה זהה – המעסיק לא הפנים את קיומו של חוק העבודה בישיבה.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב