דף ראשי / חדשות

לרגל יום האישה: לפי ה- OECD פערי השכר בישראל מהגבוהים בעולם המערבי

בשנה זו 51.1% מהשכירים היו גברים ו- 48.9% נשים; 32% מכלל הנשים המועסקות במשק עסקו בשנה הקודמת במקצועות נשיים מסורתיים; 33% מכלל העצמאים בישראל היו נשים; רוב האימהות לילדים עד גיל 4 עובדות

לרגל יום האישה: לפי ה- OECD פערי השכר בישראל מהגבוהים בעולם המערבי

08/03/2016 חדשות

בשנה זו 51.1% מהשכירים היו גברים ו- 48.9% נשים; 32% מכלל הנשים המועסקות במשק עסקו בשנה הקודמת במקצועות נשיים מסורתיים; 33% מכלל העצמאים בישראל היו נשים; רוב האימהות לילדים עד גיל 4 עובדות

 

מאז שיום האישה הבינלאומי ציון לראשונה בארצות הברית לפני 107 שנים, מעמד האישה בעולם כולו השתפר ללא היכר. והדגש הוא על השתפר, משום שהוא טרם הושווה למעמד הגבר. במיוחד בתחום התעסוקה, אי שוויון מגדרי חי ובועט.

לקראת יום האישה הבינלאומי אספנו כמה מהנתונים הבולטים, הממחישים את מעמד האישה הישראלית, שנמצא נמוך ביחס למדינות העולם המערבי.

שיעור התעסוקה זהה אך השכר נמוך בשליש
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הציגה נתונים לפיהם ב- 2014 התחלק שוק העבודה בישראל באופן שווה כמעט בין גברים לנשים. בשנה זו 51.1% מהשכירים היו גברים ו- 48.9% נשים. עם זאת, ההכנסה החודשית הממוצעת של אישה שכירה עמדה על 7,439 שקל נטו בחודש ואילו הכנסתו החודשית הממוצעת של גבר עמדה על 11,114 שקל. מדובר בפער של 33%. פער זה נוצר בעיקר בשל ההבדל החד בכמות שעות העבודה. נשים עובדו בממוצע 36.7 שעות שבועיות ואילו גבים עבדו 45.2 שעות. 

בעשירונים גבוהים פחות נשים עובדות
הנתונים של הלמ"ס בחנו גם את ההתפלגות של מספר השכירים לפי עשירונים. בחמשת העשירונים הנמוכים שיעור הנשים המועסקות עמד על למעלה מ- 50%. בעשירונים גבוהים יותר – עשירוני 6 עד 10, שיעור הנשים המועסקות עמד על 40%.

יותר עצמאיות
מעבר לכך שנשים הפכו היום להרבה יותר עצמאיות מבחינת ההתנהלות הכלכלית, נראה שגם מספרן של בעלות עסק עצמאי גדל עם השנים. ב- 2015 גדל מספר העצמאיות בארץ בכ- 4% והגיע ל- 142.2 נשים עצמאיות, בהשוואה לשנה הקודמת. למעשה 33% מכלל העצמאים בישראל היו נשים.

32% מכלל הנשים המועסקות במשק עסקו בשנה הקודמת במקצועות נשיים מסורתיים כגון משק בית, מטפלות בילדים, מוכרות בבתי עסקים, מזכירות, מנהלות חשבונות, מורות בבתי ספר יסודיים.

פערי שכר מהגבוהים במדינות המערביות
נתונים חדשים של OECD, שחקרו את שוק העבודה הישראלי, מצאו כי החל משנות ה- 90 שכרם של נשים וגברים כאחד עלה. אך נוצר פעם של כ- 33% בין השכר של נשים לשכר של גברים. בטבלת הארגון הכוללת 34 מדינות מפותחות בעולם המערבי, ישראל נמצאת במקום הרביעי מהסוף בכל הקשור לפערי שכר. אחרינו דרום קוריאה, יפן ואסטוניה.

הממוצע של הארגון בפערי השכר בעשירון התחתון עומד על 10%. בישראל – 15%. בעשירון העליון הממוצע הוא 19% ובישראל – 29%.

רוב האימהות לילדים עד גיל 4 עובדות
עוד נתון מעניין ומדאיג שחשף OECD. בישראל 70% מהאימהות לילדים עד גיל 4 -עובדות. בשנת 1995, בישראל, שיעור האימהות המועסקות עם ילדים עד גיל 4, עמד על 50%.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב