דף ראשי / חדשות

תיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה שאושר בקריאה טרומית: גם חילונים יוכלו לסרב לעבוד בשבת

"זה תיקון היסטורי. כיום צריך לשקר ולומר שאתה דתי כדי לא לעבוד בשבת, וחילונים שלא רוצים לעבוד בשבת מסתכנים בפיטורין"

תיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה שאושר בקריאה טרומית: גם חילונים יוכלו לסרב לעבוד בשבת

24/03/2016 חקיקה

"זה תיקון היסטורי. כיום צריך לשקר ולומר שאתה דתי כדי לא לעבוד בשבת, וחילונים שלא רוצים לעבוד בשבת מסתכנים בפיטורין"

 

חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א 1951 קובע שלפחות 36 שעות רצופות בשבוע מיועדות למנחה השבועית של העובד. מנוחה זו יכולה להיות בימי שבת, שישי או ראשון, בהתאם לדת העובד. על היהודים חל איסור לפתוח עסקים בשבת, מלבד מפעלים מסוימים, בתי חולים ועוד ארגונים חיוניים אחרים, כמו גם חלק מעסקים פרטיים בהתאם להסדרים עם מועצות מקומיות. עסק אשר פתוח בשבת משלם לעובדים שכר בשיעור של לפחות 150%. ברובם, רק יהודיים שומרי מסורת יכולים לסרב לעבוד בשבת ולשמור על מקום עבודתם. חילוניים לא זוכים לפריבילגיה כזו ומסתכנים בפיטורים. את העוולה הזו אפשר יהיה תקן.

השובע מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית תיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה, לפיו גם חילוניים יהיו רשאים לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועית ללא חשש לפגיעה במקום עבודתם. התיקון לחוק אושר ברוב של 56 תומכים ו- 2 מתנגדים.

כיום המעסיקים אשר פותחים את העסקים שלהם בשבת, רשאים לבקש מהעובד אשר מסרב לעבוד בשבת, תצהיר המבסס את זיקתו הדתית וקיום מצוות דתו. תצהיר זה, ללא ספק פוגע בעקרון חופש הדת והמצפון וכן סותר את חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה.

ח"כ עליזה לביא שיזמה וקידמה את החוק, אמרה בתגובה: "זה תיקון היסטורי. כיום צריך לשקר ולומר שאתה דתי כדי לא לעבוד בשבת, וחילונים שלא רוצים לעבוד בשבת מסתכנים בפיטורין. השבת היא לא רק של הדתיים. אין זה משנה אם מדובר באדם דתי, חילוני, נוצרי או מוסלמי - יום המנוחה השבועי הוא ערך נעלה עבור כולנו, בין אם מטעמי דת, ובין אם משיקולים סוציאליים או חברתיים.

יתרה מכך, בתי עסק שלהם החוק מתיר לפעול בשבת יוכלו להמשיך לעשות זאת, אך מבלי לחייב את העובדים לעבוד בניגוד לרצונם. החוק מתחשב גם בבני דתות אחרות, שיוכלו גם הם לבחור שלא לעבוד ביום המנוחה שלהם. אני מודה לח"כ מיקי זוהר על המאמץ האדיר לקידום החוק".

ח"כ מיקי זוהר, שגם הוא היה שותף לקידום ההצעה, הוסיף: "הצעת החוק הזו היא עוד צעד חשוב שאני מקדם בדרך לקיבוע הערך של יום המנוחה השבועי. הצעת החוק הזו תוכל להוות מסר חשוב לחובבי השופינג בשבת, שלעיתים שוכחים שמאחורי כל נעל או בגד שהם קונים, ישנו עובד או עובדת שנאלצו לעבוד בשבת ולמכור להם מחשש שיפוטרו. אני סבור שהצעת החוק הזו תשים סוף לעבדות המודרנית ותאפשר לכל עובד באשר הוא יום מנוחה שבועי

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב