דף ראשי / חדשות

בית הדין לעבודה פסק: ניתן לפטר עובדת בהריון שהתקבלה למשרה זמנית

העובדת ידעה מתי בדיוק יסתיים הפרויקט. את ההודעה בנוגע לסיום העסקתה בחברה מסרו המנהלים מבלי שהם ידעו על הריונה. מה גם, העובדת עבדה בחברה פחות משישה חודשים לכן היא אינה זכאית לפיצויים ושיחת שימוע לפני פיטורים

בית הדין לעבודה פסק: ניתן לפטר עובדת בהריון שהתקבלה למשרה זמנית

29/03/2016 החלטות בית משפט

העובדת ידעה מתי בדיוק יסתיים הפרויקט. את ההודעה בנוגע לסיום העסקתה בחברה מסרו המנהלים מבלי שהם ידעו על הריונה. מה גם, העובדת עבדה בחברה פחות משישה חודשים לכן היא אינה זכאית לפיצויים ושיחת שימוע לפני פיטורים

 

האם ניתן לפטר עובדת בהריון אשר התקבלה למשרה זמנית ולא משרה קבועה, בה כדי להיות מוגנת מפיטורין עליה לעבוד במקום לפחות שישה חודשים? את התשובה נתן בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע.

התובעת עבדה במפעל שיש בבאר שבע ופוטרה בהיותה בהריון, ללא היתר של משרד הכלכלה וללא שיחת שימוע הנדרשת על פי החוק. היא פנתה לבית הדין לעבודה בדרישה לשלם לה פיצויים.

בית הדין דחה את תביעתה בטענה כי בשל היותה עובדת זמנית.

בחברה טענו כי העובדת התקבלה לעבוד במפעל לפרויקט מסוים שהיה קצוב בזמן, למשימה ברורה ומוגדרת. העובדת ידעה מתי בדיוק יסתיים הפרויקט. את ההודעה בנוגע לסיום העסקתה בחברה מסרו המנהלים מבלי שהם ידעו על הריונה. מה גם, העובדת עבדה בחברה פחות משישה חודשים לכן היא אינה זכאית לפיצויים ושיחת שימוע לפני פיטורים.

עוד טענו בחברה כי הפיטורים לא היו כרוכים בשיקולים הנוגעים להריונה של העובדת. הם נבעו אך ורק מסיום הפרויקט בו היא הועסקה. המנהלים אף הציעו לה תפקיד קבוע אחר בחברה אך העובדת סירבה בתוקף. גם כשהתבקשה לעבוד מספר ימים נוספים באותו הפרויקט היא לא התייצבה לעבודה.

השופט צבי פרנק ציין כי העובדה שרק לאחר ההודעה בדבר סיום הפרויקט הודיעה העובדת על הריונה, מרמז על חוסר תום לב מצידה. השופט קבע בפסק הדין כי ניתן לפטר עובדת בהריון אשר התקבלה לעבוד למשרה זמנית לתקופה קבוצה של פחות משנה. במקרה כזה אין צורך לקבל היתר ממשרד הכלכלה לפיטורי העובדת.

עו"ד עמליה שרייר, מהקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל אביב, מסרה בעקבות פסק הדין: "האפליה כלפי נשים בהריון עודנה רווחת, והחוק אינו מגן מספיק על נשים במצב תעסוקתי מורכב זה. גם את דרישת הוותק של 6 חודשים יש לבחון אל מול המצב בפועל - בו דווקא הנשים המוחלשות ביותר הן אלה עם החוזים הזמניים והמשרות המתחלפות תדיר. נשים רבות מפוטרות ללא היתר גם כשהוא נדרש על פי החוק, ולרבות מהן אין את האמצעים או את הכוחות הנפשיים הנדרשים כדי להילחם במעסיק ולעמוד על זכויותיהן בשלב מורכב זה של חייהן".

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב