דף ראשי / חדשות

חוק חדש יחייב את המעסיקים לצרף דו"ח שעות לתלוש השכר החודשי

כיום החוק אינו מחייב את המעסיקים למסור לעובדיהם דו"ח נוכחות, כתוצאה מכך נמנע מהעובדים לדעת בוודאות אם השכר החודשי שקיבלו מחושב נכון ואם הם קיבלו את מלוא התמורה המגיעה להם

חוק חדש יחייב את המעסיקים לצרף דו"ח שעות לתלוש השכר החודשי

01/05/2016 חדשות

כיום החוק אינו מחייב את המעסיקים למסור לעובדיהם דו"ח נוכחות, כתוצאה מכך נמנע מהעובדים לדעת בוודאות אם השכר החודשי שקיבלו מחושב נכון ואם הם קיבלו את מלוא התמורה המגיעה להם

 

סעיף 25 לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א 1951, מחייב כל מעסיק במשק לנהל באופן שוטף פנקס רישום בדבר שעות העבודה, שעות המנוחה השבועית ושעות נוספות. במידה וניהול הפנקס או בשמו האחר – דו"ח נוכחות, נעשה באופן ידני ולא באמצעים מכאניים, דיגיטליים או אלקטרוניים, על המעסיקים לדאוג שהרישום ייחתם מידי יום בידי העובד ויאושר על ידי מנהלו.  כמו כן, החוק מחייב את העסיקים לדאוג שיהיה ברשותם פנקס שעות העבודה של כל העובדים, החל מתחילת עבודתם ועד 7 שנים אחורה.

מה שלא מחייב החוק – זה למסור את דו"ח הנוכחות לעובדים. כתוצאה מכך נמנע מהעובדים לדעת בוודאות אם השכר החודשי שקיבלו מחושב נכון ואם הם קיבלו את מלוא התמורה המגיעה להם. בחלק מהמקרים העובדים פשוט חוששים לפנות למעסיקיהם כדי לבקש את פירוט השעות, וזאת מחשש מהתנכלות מצד המעסיק או איבוד מקום העבודה. בחלק אחר מהמקרים המעסיקים מתחמקים בתירוצים שונים ומשונים מלמסור מידע חיוני זה לעובדים.

מה עושים? ככל הנראה לבעיה מרגיזה זו מסתמן פתרון הולם.

לאחרונה על שולחנה של הכנסת הונחה הצעת חוק מהפכנית שתחייב את המעסיקים לצרף לתלוש השכר החודשי גם את דו"ח הנוכחות. "הגיע הזמן שתהיה שקיפות מלאה בכל הקשור לדו"חות הנוכחות של העובדים", ציינו יזמי ההצעה.

את הצעת החוק יזמה וקידמה הקליניקה לצדק חברתי, ממרכז אונו למשפט חברתי קליני, בקריה האקדמית אונו, בשיתוף עם ח"כ מרב מיכאלי. עד כה 67 חברי כנסת כבר חתמו על ההצעה, אם כי מצפה לה עוד דרך ארוכה עד לאישורה הסופי. מבין התומכים בהצעה:
משה גפני, בני בגין, מיקי זוהר, בוז'י הרצוג, שלי יחימוביץ', סתיו שפיר, נחמן שי, אחמד טיבי, דב חנין, עופר שלח, קארין אלהרר, יעל גרמן, חנין זועבי, רחל עזריה, ניסן סלומינסקי, יעקב מרגי, יואב בן צור, סופה לנדבר, אורלי לוי אבקסיס, רוברט אילטוב, אורי מקלב, זהבה גלאון, ישראל אייכלר וחברי כנסת רבים אחרים מהקואליציה ומהאופוזיציה.

"העברת נטל ההוכחה אל המעסיק כאמור בסעיף 26 ב' לחוק הגנת השכר, איננה מהווה פתרון לכשל הקיים באי מסירת פירוט שעות העבודה החודשי לידי העובד", נכתב בהצעת החוק. "על פי ההסדר הקבוע בסעיף זה לחוק, בתביעה של עובד לתשלום שכר עבודה, לרבות גמול שעות נוספות או גמול עבודה במנוחה השבועית, שבה יש מחלוקת בנוגע לשעות העבודה שבעדן נתבע השכר, תהא חובת ההוכחה על המעסיק כי העובד לא עמד לרשות העבודה במשך שעות העבודה השנויות במחלוקת, אם המעסיק לא הציג רישומי נוכחות מתוך פנקס שעות העבודה, ככל שהוא חייב לנהלו. הסדר זה איננו מהווה פתרון מספק משני טעמים עיקריים: ראשית ועיקר, העברת נטל ההוכחה נעשית רק לאחר שהוגשה תביעה. אלא שהאפשרות המעשית להגשת תביעות נמנעת מהעובדים בפועל, נוכח העובדה שאין להם את פירוט השעות החודשי שלהם. כלומר, נוכח אי מסירת פירוט השעות החודשי לעובד, העובד, שבדרך כלל לא מודע לכך שהוא לא קיבל את השכר המגיע לו בגין השעות בהן עבד בפועל, יוביל לזה שלא תוגש תביעה. שנית, בכל הנוגע לגמול שעות נוספות, חובת ההוכחה המוטלת על המעסיק תהא מוגבלת – רק בעד מספר שעות נוספות שאינו עולה על 15 שעות נוספות שבועיות או שאינו עולה על 60 שעות נוספות חודשיות".

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב