דף ראשי / חדשות

משרד הכלכלה משיק: 2 מאגרי מידע מקוונים בנושא הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה

מדובר במנועי חיפוש מתקדמים המציעים כמה אפשרויות חיפוש: אפשר לחפש מידע לפי תאריך החתימה על ההסכם הקיבוצים, אפשר לחפש דרך הצדדים להסכם או לחפש דרך מספר הסידורי של ההסכם בפנקס ההסכמים הקיבוציים

משרד הכלכלה משיק: 2 מאגרי מידע מקוונים בנושא הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה

18/07/2016 הסכמים קיבוציים

מדובר במנועי חיפוש מתקדמים המציעים כמה אפשרויות חיפוש: אפשר לחפש מידע לפי תאריך החתימה על ההסכם הקיבוצים, אפשר לחפש דרך הצדדים להסכם או לחפש דרך מספר הסידורי של ההסכם בפנקס ההסכמים הקיבוציים


הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה נועדו להסדיר את הזכויות והחובות במסגרת מערכת היחסיים בין המעסיקים והעובדים. לצד החובות שחלים על העובדים במסגרת הסכמים וצווים אלו, הם קובעים את זכויותיהם כגון אופן קבלת האדם לעבודה או סיום העבודה, תעריפי שכר, הפרשות לפנסיה, חופשות, דמי הבראה, חגים, פיצויים, תקציב הרווח ועוד. כמו כן הם כוללים את  התנאים הייחודיים לעובדים בענף מסוים או קבוצת ענפים. כל הסכם קיבוצי מוסדר באמצעות חוק הסכמים קיבוציים תשי"ז-1957  לפיו העובד אינו יכול לוותר על זכות שניתנה לו בהסכם קיבוצי, ואם ויתר - אין לוויתורו כוח משפטי.

עד היום, כל מי שרצה לעיין בהסכם קיבוצי עליו חתום הארגון בו הוא עובד, וזאת כדי לוודא שהארגון לא גוזל את זכויותיו ואכן משלם כל מה שקובע החוק, היה חייב לפנות לגנזך המדינה דרך משרד הכלכלה ולהתייצב במקום פיזית. מאוד מסורבל ולא נוח, אין ספק. רבים מהעובדים היו פשוט מוותרים ומפסידים לא מעט כסף, בשל טעויות אנוש תמימות בחישוב השכר או בשל טעויות מכוונות מצד המעסיקים הלא ישרים.

מהיום כבר לא צריך לפנות לגנזך המדינה. היחידה ליחסי עבודה ואגף מערכות מידע במשרד הכלכלה והתעשייה, השיקו 2 מאגרי מידע מקוונים: אתר עם כל ההסכמים הקיבוציים במשק ואתר עם כל צווי ההרחבה. לצורך הקמת המאגרים נסרקו הסכמים משנת 1957, אפילו עם החתימות המקוריות. המאגרים מיועדים הן לעובדים והן למעסיקים ולאנשי מקצוע כמו עורכי דין, רואי חשבון, גורמי ממשלה, תקשורת וכן הלאה.

למעשה מדובר במנועי חיפוש מתקדמים המציעים כמה אפשרויות חיפוש: אפשר לחפש מידע לפי תאריך החתימה על ההסכם הקיבוצים, אפשר לחפש דרך הצדדים להסכם או לחפש דרך מספר הסידורי של ההסכם בפנקס ההסכמים הקיבוציים.  

מאז 1957 ועד היום נחתמו בישראל אלפי הסכמים קיבוציים והוצאו אלפי צווי הרחבה. המגמה הזו נמשכת, עוד ועוד ארגונים חותמים על הסכמים מול העובדים כדי לשפר את תנאי העסקתם.

לפני מספר ימים היו אלה מחלבות שטראוס: ההסתדרות במרחב גליל מערבי, ועד עובדי מחלבות שטראוס והנהלת החברה חתמו על הסכם קיבוצי חדש החל על כ- 320 עובדי החברה למשך 3 שנים. לפי ההסכם בתקופה זו יקבלו העובדים תוספת שכר ממוצעת בשיעור של 8%, תוספות ותק עד 2.25%, מענק שנתי לרכישת מוצרים בחנות החברה בגובה של 1,500 שקל, דמי השתתפות עבור תשלום מעונות לילדים ועוד הטבות.

שבוע לפני כן גם חברת הביטוח הפניקס חתמה לראשונה על הסכם קיבוצי עם כ- 2,700 עובדי החברה. גם הם יקבלו שורה ארוכה של הטבות כגון תוספת שכר של עד 15%, בונוס שנתי בגובה של 2.7 משכורות לעובד, דמי הבראה מוגדלים, תוספת בגין גנים ומעונות ילדים, תוספת רווחה ועוד.

מתחילת השנה הנוכחית עשרות חברות חתמו על הסכמים קיבוציים, ביניהן: חברת כרטיסי האשראי כאל חתמו על הסכם קיבוצי, מכבידנט, פיליפ מוריס, תשלובת המשקאות טמפו.
אשתקד גם חברת התקשרות סלקום הצטרפה, חברת הביטוח המגדל וגלי צה"ל.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב