דף ראשי / חדשות

ועדת העבודה והרווחה אישרה: עובדות שעתיות ועובדות קבלן יקבלו דמי לידה מוגדלים

ימי המחלה בחודשים הסמוכים ללידה שאינם משולמים, מפחיתים את הממוצע בבסיס החישוב. כך גם תשלומים שנתיים כמו דמי הבראה, כשהם משולמים לפני שלושת החודשים הסמוכים ללידה הם אינם נכללים בחישוב הממוצע

ועדת העבודה והרווחה אישרה: עובדות שעתיות ועובדות קבלן יקבלו דמי לידה מוגדלים

25/07/2016 חדשות

ימי המחלה בחודשים הסמוכים ללידה שאינם משולמים, מפחיתים את הממוצע בבסיס החישוב. כך גם תשלומים שנתיים כמו דמי הבראה, כשהם משולמים לפני שלושת החודשים הסמוכים ללידה הם אינם נכללים בחישוב הממוצע

 

הצעת החוק לחישוב דמי לידה לעובדות שעתיות ועובדות קבלן אושרה בקריאה טרומית בוועדת העבודה והרווחה בכנסת. לאחר שהחוק יאושר סופית בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית, דמי הלידה של עובדות שעשיות ועובדות קבלן יושווה לדמי הלידה הממוצעים של עובדות על בסיס חודשי. העובדות לא יצטרכו לתבוע את דמי הלידה בעצמן, אלא עם כניסתו של החוק לתוקף אופן החישוב של הביטוח הלאומי יתחיל לפעול אוטומטית.

את הצעת החוק השוויוני הזה, יזמה חברת הכנסת שוויונית גם כן - תמר זנדברג (מרצ). על פי המדד החברתי של עמותת המשמר החברתי, היא נכנסה לעשירייה הראשונה של חברי הכנסת החברתיים ביותר. והיא לא הייתה לבד, לעזרתה התייצבה חברת הכנסת טלי פלוסקוב (כולנו) ויחד הן הצליחו לעורר מודעות בנוגע לזכויותיהן של עובדות שעתיות ועובדות קבלן וחישוב שוויוני והוגן יותר בדמי הלידה.

נכון להיום, על פי חוק הביטוח הלאומי התשנ"ה 1995, גובה דמי הלידה מחושב לפי הסכום הממוצע של שלושת החודשים האחרונים בהם עבדה המבוטחת לפני יום בו היא הפסיקה לעבוד בשל הריונה. אך דווקא בשלושת החודשים הללו נשים רבות נאלצות להיעדר מעבודתן במסיבות רפואיות ואישיות. העובדות על בסיס חודשי כמעט לא נפגעות מזה, בעיקר בשל ניצול ימי מחלה, אך בעובדות על בסיס שעתי ועובדות קבלן הוראה זו כן פוגעת ומפחיתה באופן משמעותי את דמי הלידה. ימי המחלה בחודשים הסמוכים ללידה שאינם משולמים, מפחיתים את הממוצע בבסיס החישוב. כך גם תשלומים שנתיים כמו דמי הבראה, כשהם משולמים לפני שלושת החודשים הסמוכים ללידה הם אינם נכללים בחישוב הממוצע.

ח"כ תמר זנדברג מסרה בתגובה: "אני גאה לקחת חלק בתיקון העוול שנעשה לנשים החלשות ביותר בשוק התעסוקה, רבות מהן עובדות קבלן ועובדות שעתיות. החישוב החדש הוגן ומוצדק ויבטיח את זכות האישה העובדת לקבל דמי לידה המותאמים להיקף המשרה והשכר האמיתיים שלה. אני מודה לחברתי טלי פלוסקוב על העבודה המשותפת ולוועדת השרים על תמיכתה בחוק".

ח"כ טלי פלוסקוב הוסיפה: "לא ייתכן שאישה תפגע בגלל שהיא בהיריון. היריון הוא תהליך טבעי בחייה של אישה, דמי הלידה נועדו להבטיח את כוחן הכלכלי של נשים בתקופה שלאחר הלידה. החישוב כפי שמבוצע כיום, פוגע במיוחד בעובדות השעתיות ובעובדות הקבלן ומקטין את הכנסתן שלא בצדק. דווקא בחודשים הראשונים שלאחר לידה, יש לחזק את הנשים ולוודא שכוחן הכלכלי לא נפגע. זהו מרכיב מהותי בשמירה על שוויון בין נשים וגברים. אני מודה לשר האוצר משה כחלון ולוועדת השרים על התמיכה בהצעת החוק וכן תודה רבה לחברתי, ח"כ תמר זנדברג על שיתוף הפעולה בקידום הצעת החוק החשובה הזאת ואני מתכוונת להילחם על כך שהחוק יעבור בהקדם האפשרי".

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב