דף ראשי / חדשות

סקר חדש: אצל רוב השכירים בישראל יש טעויות בחישוב השכר, כי רק 30% מחשבי השכר למדו את התחום

במקום השני בשכיחות טעויות בחישוב השכר – טעויות בחישוב גמול מחלה לעובדים. אחריהן – טעויות הקשורות לטופס 101 (הקלות במס הכנסה, שינוי סטטוס משפחתי וכו'), טעויות בחישוב פנסיה והפרשות פיצויים, רכבי חברה, מכשירים ניידים, תווי קנייה ועוד

סקר חדש: אצל רוב השכירים בישראל יש טעויות בחישוב השכר, כי רק 30% מחשבי השכר למדו את התחום

07/03/2017 חדשות

במקום השני בשכיחות טעויות בחישוב השכר – טעויות בחישוב גמול מחלה לעובדים. אחריהן – טעויות הקשורות לטופס 101 (הקלות במס הכנסה, שינוי סטטוס משפחתי וכו'), טעויות בחישוב פנסיה והפרשות פיצויים, רכבי חברה, מכשירים ניידים, תווי קנייה ועוד


יוקר המחיה בישראל ממשיך לזנק. ההוצאות שלנו גדלו בעשור האחרון בלמעלה מ- 30%. כך עולה מדו"חות הכנסת. המחירים שב-2006 היו כאן נמוכים יחסית לממוצע למדינות המפותחות, עוקפים היום את ה- OECD כמעט בכל פרמטר. כולם נפגעים, עצמאים ושכירים. כולם זקוקים לתוספת שכר כדי לגמור את החודש, למרות שהשכירים, בתור התחלה, צריכים לקבל לפחות את מה שמגיע להם. מסתבר שזה לא מובן מעליו ורוב העובדים השכירים בישראל מקבלים מידי חודש פחות ממה שבאמת מגיע להם. איך? הנה התשובות.

על פי סקר חדש של חברת עוקץ מערכות שפורסם לאחרונה באתר וואלה, מתוך יותר מ- 70 אלף חשבי שכר שעובדים היום בתחום והם אלה שאחראים למשכורות החודשיות של העובדים, רק 30% למדו באופן מסודר את התחום. כן, רק לשליש מחשבי השכר יש ידע מקצועי מתאים!

בישראל לא קיים חוק שמסדיר את סוגיית העיסוק בתחום חשבות השכר, לכן רוב חשבי השכר לומדים את המקצוע תוך כדי התנועה. כך למשל, ברוב מודעות הדרושים של חשבי השכר מבקשים מהמועמדים להיות בעלי ניסיון קודם וידע בתוכנות מחשב מסוימות. באף מודעת דרושים כזו לא מבקשים השכלה או הכשרה מקצועית כלשהי.

נוסף לכך, בישראל לא קיים מאגר או מערכת ממוחשבת אחת משותפת, דרכה החשבים יכולים לקבל עדכונים שוטפים בכל הנוגע לשינויים בחוק השכר. ויש לא מעט שינויים כאלה מידי חודש בכל התחומים וסעיפים: הסכמים קיבוציים, הרחבות, העלאת שכר המינימום, פנסיה וגמל, חופשה שנתית, תקנות והוראות של מס הכנסה וביטוח לאומי וכו'.

כתוצאה מכך, כאשר לא רק הידע הוא המחסור העיקרי של חשבי השכר בישראל, גם הכלים המקצועיים נמצאים בחסר - רוב השכירים בישראל מקבלים מידי חודש פחות ממה שמגיע להם. לעיתים מדובר בטעות חד פעמית אך ברוב המקרים, למרבה הצער, אלה טעויות קבועות המסתכמות בעשרות אלפי שקלים אותם מפסיד העובד. ראו דוגמאות חישוב כאן בתלושדין כדי להבין עד כמה התופעה הזו רחבה וכמה כסף מפסידים השכירים בכל תחומי העיסוק. אגב, חישוב מרבי עבור משמש בודד באתר תלושדין עומד על כ- 430 אלף שקל. 

הסקר של עוקץ מערכות, וגם הנתונים של מערכת תלושדין, מצביעים על כך שרוב טעויות השכר נעשות במשכורות של עובדים יומיים, במיוחד אצל אלה העובדים אצל מעסיק קטן. מדובר בכל אדם רביעי שנאלץ לקבל פחות ממה שמגיע לו בפועל. במקום השני בשכיחות טעויות בחישוב השכר – טעויות בחישוב גמול מחלה לעובדים. אחריהן – טעויות הקשורות לטופס 101 (הקלות במס הכנסה, שינוי סטטוס משפחתי וכו'), טעויות בחישוב פנסיה והפרשות פיצויים, רכבי חברה, מכשירים ניידים, תווי קנייה ועוד.

לסיכום, אנו ממליצים לכל העובדים השכירים לבדוק היטב את תלושי השכר שלו. הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה וחבל שתהיו חלק ממנה. אפשר לפנות לרואי חשבון ועורכי דין המתמחים בתחום ואפשר לעשות זאת בקלות ובחינם כאן באתר תלושדין.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב