דף ראשי / חדשות

מנהל מסעדה שפתח עסק מתחרה יקבל רק 25% מפיטורי פיצויים

ממצאי דו״ח החוקר העלו גם שהמנהל העביר למסעדה המתחרה חומרי גלם וציוד של מסעדת ג׳ירף וכן השתמש ברשימת הספקים של גירף ובמתכוני בישול

מנהל מסעדה שפתח עסק מתחרה יקבל רק 25% מפיטורי פיצויים

25/04/2017 החלטות בית משפט

ממצאי דו"ח החוקר העלו גם שהמנהל העביר למסעדה המתחרה חומרי  גלם וציוד של מסעדת ג'ירף וכן השתמש ברשימת הספקים של גירף ובמתכוני בישול

 

ענף המסעדות בישראל תמיד היה ענף שקשה מאוד לשרוד בו . רק בשנת 2015, לפי הנתונים של איגוד המסעדות, נסגרו ברחבי הארץ 3,700 מסעדות. 33% מהן נסגרו בשנה הראשונה, 80% לא שרדו חמש שנים. בגלל ההוצאות הגבוהות, הביורוקרטיה המייגעת, מצב ביטחוני ההפכפך, הטרנדים שמתחליפים כל העת ועוד שורה ארוכה של מכשולים הניצבים בדרך אל צלחתו של הסועד. גם כוח האדם לא פעם מהווה סיבה לנפילה. גזילת סודות מסחריים וגניבת סחורות וכספים - הן בעיות שמוכרות היטב כמעט לכל בעל עסק. המקרה הבא ארע ברשת מסעדות "ג'ירף".

מנהל מסעדה של רשת ג'ירף באילת, בעודו מועסק בתפקיד זה, פתח עסק מתחרה וניהול אותו במקביל לעבודתו בג'ירף. כפי שעולה מכתב התביעה שהוגש לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, מנהל המסעדה אף הואשם בגניבת סודות מסחריים, ציוד, סחורות וכספים. בעקבות כך הוא פוטר וכווה לקבל פיצויי פיטורים, זאת משום שהרשת לא הצליחה להוכיח את אשמתו.

התובע הועסק במסעדת ג'ירף באילת במשך 6 שנים. יום אחד התעורר אצל הנהלת הרשת חשד לקיום אי סדרים בסניף. הם שכרו את שירותיו של משרד חקירות פרטי וגילו שהמנהל
מנהל עוד מסעדה - מסעדה מתחרה בשם "טוגאראשי", שלמעשה נמצאת בבעלותו. ממצאי דו"ח החוקר העלו גם שהמנהל העביר למסעדה המתחרה חומרי  גלם וציוד של מסעדת ג'ירף וכן השתמש ברשימת הספקים של גירף ובמתכוני בישול. בעקבות כך המנהל פוטר והמסעדה דרשה ממנו פיצוי ללא הוכחת נזק בסך 200 אלף שקל, בגין מעילה חמורה ביותר באימון שנתנה בו וביצוע גזל שיטתי וממושך במטרה לקדם את עסקיו הפרטיים.

לטענתו של מנהל המסעדה המפוטר, הנהלת הרשת טמנה לו פח, זאת לאחר שביצעה חקירה סמויה ללא שמירה על זכיותיו ותוך שהיא זורעת בו פחד ואימה ומוציאה דיבה בעיר אילת כי העובד גנב ובשל כך פוטר.

השופט צבי פרנקל קיבל את הטענה של רשת ג'ירף כי העובד המפוטר מעל באימונה. למעשה העובד הפר את חוזה העבודה האישי שלו, בו נכתב במפורש שעליו להקדיש את רוב זמנו, מרצו, כושרו ומומחיותו על מנת לקדם את ענייני רשת ג'ירף. תפקידו אסר עליו באופן ברור לעסוק בעיסוק אחר ללא קבלת אישור החברה מראש ובכתב. כמו כן, הוא מחויב להודיע לרשת מייד וללא דיחוי על כל עניין או נושא שלגביו יש לו עניין אישי והוא עלול ליצור ניגוד אינטרסים.

השופט לא קיבל את טענת הרשת כי העובד גזל סודות מסחריים, זאת משום שהרשת לא הצליחה להוכיח שאכן מדובר בסודות מסחריים. בנוגע לגניבת סחורות והעברת ציוד, לא הוכח שזוהי עברה פלילית.

עם זאת, ציין השופט, שאי אפשר להתעלם מהפרת המשמעת החמורה ונטילת הציוד ללא רשות. כמו כן, הקמת עסק מתחרה בעודו מועסק העובד במקום עבודתו, מהווה הפרה חמורה של חובת האמון המוטלת על עובד כלפי מעסיקו. כל אלה מצדיקים שלילת פיצויי פיטורים מהעובד. השופט שלל 75% מפיצויי הפיטורים המגיעים לו.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב