דף ראשי / חדשות

סקר: הישראלים עובדים הרבה שעות ומפסידים זמן איכות עם המשפחה

78% מהעובדים מקדישים לעבודה למעלה מ- 40 שעות שבועיות כולל נסיעות ועבודה מהבית; 49% ציינו שהם חושבים על העבודה גם כשהם בבית "רוב הזמן" או "רוב ימי השבוע"; 14% השיבו כי הם חשים חרדים או דואגים ממה שקרה בעבודה "כל הזמן" ו- 40% השיבו "לעיתים קרובות

סקר: הישראלים עובדים הרבה שעות ומפסידים זמן איכות עם המשפחה

30/03/2014 חדשות

78% מהעובדים מקדישים לעבודה למעלה מ- 40 שעות שבועיות כולל נסיעות ועבודה מהבית; 49% ציינו שהם חושבים על העבודה גם כשהם בבית "רוב הזמן" או "רוב ימי השבוע"; 14% השיבו כי הם חשים חרדים או דואגים ממה שקרה בעבודה "כל הזמן" ו- 40% השיבו "לעיתים קרובות


המציאות הכלכלית בישראל היא מציאות כלל לא פשוטה. צמד המילים "יוקר המחייה" מוכר היום אפילו לילדים בגן, המרגישים היטב על בשרם כמה קשה להוריהם להתפרנס. קשה כי הרוב המכריע של האזרחים עובד מאור הבוקר עד הלילה תוך שהם מוותרים על זמן איכות עם המשפחה או שמא אפילו פוגעים בקן היקר מבחינה נפשית.

כן, מה לעשות? יש לנו משכנתא, חוגים לילדים, אחזקת רכב, הוצאות תקשורת, ביגוד ומזון, הנחשב מבין היקרים ב- OECD. אז צריך לעבוד גם אם זה בא על חשבון המשפחה, למרות שיש מי שלא מסכים עם המצב שנוצר. כמו שראינו לאחרונה במספר יוזמות פרטיות, הפועלות לקדם את הנושא לרמה חקיקתית לצד העלאת המודעות בקרב העובדים הישראלים, באמצעות השדולה ל"הורות בעידן קריירה" בראשות כ"ח איתן כבל ותנועת "לשים את המשפחה במרכז" שנוסדה על ידי פורטל המשפחה.

עובדים הרבה שעות וחוזרים הביתה עייפים, מדוכאים ועצבניים
לפי סקר חדש של חברת דינמיקס - איזון בין עבודה לחיים פרטיים, המסייעת לחברות בגיבוש תכניות ליצירת איזון, עולה כי הרוב המכריע, 78% מהעובדים בישראל, מקדישים לעבודה למעלה מ- 40 שעות שבועיות כולל נסיעות ועבודה מהבית. 35% דיווחו כי לעבודה יש השפעה שלילית על חייהם המשפחתיים. בעיקר כי 45% מהעובדים חוזרים הביתה בסוף היום נורא עצבניים ו- 12% עייפים או מדוכאים. 23% ציינו שהם כלל לא מאוזנים בין הבית והעבודה.

מי עובד הכי הרבה – בני דור ה- X,Y  או הבייבי בומרס?
הסקר בדק גם את האיזון בית-עבודה בקרב בני דור ה- Y (מי שנולד בין 1977-1994). 43% מהם עובדים מעל 50 שעות בשבוע. בקרב בני דור ה- X (מי שנולד בין 1965-1976) – 52% עובדים מעל 50 שעות שבועיות. בקרב בני דור ה"בייבי-בומרס" (1947-1965) 59% עובדים 50 שעות שבועיות.

מתח ומחשבות על עבודה מלווים גם בבית
נתון מעניין נוסף עלה מהסקר: 49% מהעובדים ציינו שהם חושבים על העבודה גם כשהם בבית "רוב הזמן" או "רוב ימי השבוע". 36% אינם מרוצים מכמות הרבה של שעות עבודה הבאות על חשבון המשפחה.

כמו כן, 14% השיבו כי הם חשים חרדים או דואגים ממה שקרה בעבודה "כל הזמן" ו- 40% השיבו "לעיתים קרובות. 45% מתעצבנים בעבודה "כל הזמן" או "לפחות בשבוע האחרון".

המצב משתפר אך הדרך עוד ארוכה
כפי שסיכמה את הממצאים מלי אלקובי, מנכ"לית דינמיקס, בני דור ה- Y  הם העובדים המאוזנים יחסית שלמדו טוב יותר מאבותיהם ואחיותיהם הגדולות כיצד להשיג את האיזון בין בית לעבודה, או לפחות לשאוף לשם. "אנשים מהדור הזה יותר רוצים איזון ויותר חותרים להשיג אותו", מסבירה אלקובי. "מהסקר הזה אנו גם רואים שהם מצליחים, יחסית. זה מרשים. השינוי כבר קורה בשטח. העובדים הצעירים עובדים פחות שעות. פעם ציפינו שאנשים בני 30 רווקים יעבדו קשה יותר כי הם רוצים יותר כסף, כי הם יכולים - כי אין להם בדרך כלל התחייבויות כמו משפחה. זה בעיני חדשות מאוד טובות. הם לא רק מדברים אלא גם עושים".

עוד היא מציינת, שלמרות הבשורה הטובה המביאים עמם בני דור ה- Y, יש נושאים טעוני שיפור רבים. בעיקר הנושא של עבודה במשרות חלקיות. ישראל עדיין לא עשתה את קפיצת הדרך הנדרשת בנושא משרות חלקיות. עדיין לא מאפשרים פה לאנשים לעבוד משרות חלקיות בתפקידים משמעותיים. לעשות ג'וב שרינג. בנוסף, שעות עבודה בארץ הן מאוד ארוכות. 9 שעות זה יום ארוך. כל המדינות שמפנימות את נושא האיזון, בעיקר מדינות סקנדינביה, שעוברות לשבוע עבודה של 35 שעות בשבוע - רואים שהתפוקה לא נפגעה ושהפרודוקטיביות שם יותר גבוהה מזו שבישראל".

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב