דף ראשי / חדשות

הכרות כללית עם תלושדין

הכרות כללית עם תלושדין

הכרות כללית עם תלושדין

06/10/2017 חדשות

הכרות כללית עם תלושדין
לעתים קרובות עובדים שכירים שואלים את עצמם האם השכר, המשולם להם ע"י המעסיק מחושב בהתאם לחוקים ו/או בהתאם להסכמים או לא. וזאת משום שנתוני הסטטיסטיקה במשק הישראלי מציגים תוצאות מדאיגות לגבי בדיקת תלושי משכורת ולגבי כמות העיוותים, אשר אותרו בהם.


מה הם העיוותים השכיחים ביותר, אשר אפשר לגלות בבדיקת תלוש משכורת?

בהתאם לחוק תלוש משכורת, המהווה מסמך רשמי לכל דבר, על-פיו ניתן לבדוק את תנאי העסקתו של עובד. תלוש משכורת חייב לכלול בתוכו את כל המידע הרלוונטי, עליו הסתמך המעסיק בחישוב השכר בתלוש.  אי רישום נתונים בסיסים בתלושי משכורת כגון: ערך של תעריף לשעה ו/או תעריף ליום העבודה, כמות שעות ו/או ימי העבודה, אותם ביצע העובד בחודש בפועל בהשוואה לאלה, שהיה אמור לבצע לפי תקן, ויתר הפרטים השגרתיים, אשר מאפשרים לבדוק נכונות ביצוע החישובים בתלוש –  אי לכך  אי רישום הנתונים האלה בתלוש מהווה עבירה על החוק.
עבירה נוספת, אשר לעתים קרובות נצפית בתלושי משכורת בסקטור הפרטי - אי הכללת חלק ממרכיבי שכר פנסיוניים לצורך ביצוע ההפרשות לקופת גמל ולפיצויים ו/או אי הכללתם בערך של תעריפי השכר לצורך תשלום התנאים הסוציאליים כגון: חופשה, מחלה, מילואים וכו'.


קורים מקרים, כאשר המעסיק "שוכח" ו/או "מעכב" העברת כספי הפרשות/ניכוים לקופת גמל, דבר הפוגע בזכויות הפנסיה של העובד והמהווה עבירה על חוק.

דוגמה נוספת לעיוות בהכנת תלושי משכורת - אי הכללת ימי היעדרויות מוכרות כגון: חופשה/מילואים/מחלה לצורך חישוב היקף המשרה והשכר הממוצע של העובד, דבר המהווה פגיעה בגובה תשלומים סוציאליים שונים, אשר מבוססים על היקף המשרה (בדרך כל ל"עובדים בשכר": עובדים שעתיים/יומיים).

איך עובד יכול לבדוק האם  המעסיק שלו הכין לו תלוש תקין או לא?

אוספים 12 תלושי משכורת אחרונים בצירוף דו"חות שעות העבודה, התואמים את התלושים. משיגים דו"ח מקופת הגמל, בה הופקדו כספי פנסיה/פיצוים בגין התקופה הרלוונטית. מצרפים הסכם תנאי העסקה ומסמכים אחרים לפי הצורך.
מומלץ לכל עובד ללמוד ולהבין כל פרט, הרשום בתוך תלושי המשכורת: מה מהותו, איך נוצר ואיך מחושב. אם עובד לא נוהג לבדוק את התלוש מעבר לערך הסיכום של ברוטו/נטו בתלוש, הוא יכול להפסיד הרבה זכויות, אשר ערך הכלכלי של ההפסד יכול להתגלות בעיקר בעתיד.

לרוב העובדים, הלא מתמצאים בחשבות השכר, לא יהיה פשוט לבדוק בכוחות עצמם האם יש טעיות/סטיות ברישום ו/או בחישוב השכר בתלושים. לפעמים גם אנשי המקצוע המנוסים מתקשים בבדיקה יסודית של התלושים, אם אינם מכירים היטב את כללי העסקה בענף עבודה מסוים.


תכנת "תלושדין" נוצרה במטרה להוות כלי עזר בחישוב הפרשי שכר ו/או תנאים סוציאליים, אשר שולמו בחסר ללקוח. בין מייסדי התכנה עומד עו"ד יעקב שניטמן – עו"ד ונוטריון, המתמצא בדיני עבודה. התכנה מאפשרת בדיקה יסודית של תלושי משכורת בהתאם לענפי עבודה ו/או הסכמי עבודה שונים בסקטור הפרטי.

במשך השנים האחרונות יותר ויותר משרדי עורכי דין ובעלי מקצוע אחרים החלו להיעזר בשרותי התכנה כדי לחשב ללקוחותיהם את זכויותיהם לפי דין.

כעת התכנה נפתחה לשימוש של כל המעוניינים לבדוק באופן עצמאי - האם קיימת להם סיבה לדאגה או לא. המעוניינים לבדוק את נכונות החישובים בתלושים יכולים לבד לבצע הקלדות נתוני תלושים/דו"חות נוכחות/דו"חות פנסיה ולראות גרסה משוערת של החישוב.  אם בכל זאת נוצרות יותר מדי שאלות ללא תשובות, תמיד ישנה אופציה להיעזר בשירותי בעלי מקצוע של החברה "תלושדין" תמורת תשלום.

בתום ביצוע הבדיקה, במידה ובבדיקה אותרו טעיות המעסיק בתשלומי השכר, אפשר להמשיך את הטיפול בממצאים בכל צורה, המקובלת על הלקוח, למשל:
אפשר ישירות לברר עם המעסיק  ו/או לברר בהסתדרות ו/או לפנות לעורך דין, המתמצא בדיני העבודה.

בין המטרות המוכרזות של הארגון "תלושדין" - לא רק לספק למשתמשים כלי בדיקה מדויק, המתאים לכל ענפי העבודה בארץ, אלא ובעיקר לעורר מודעות של העובדים השכירים במשק לקיום חוקים ו/או הסכמי עבודה קיבוציים ו/או צווי הרחבה, המיטיבים עם תנאי העסקתם, אשר לצערנו הרב לעתים קרובות מופרים ע"י מעסיקיהם.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב