דף ראשי / חדשות

שימו לב: למעלה מ- 50% מהשכירים בישראל מקבלים שכר חודשי שגוי על בסיס קבוע!

בסעיף ימי מחלה 85% מחשבי השכר במגזר העסקים הקטנים טועים על בסיס קבוע. בסעיף שעות נוספות הטעויות נמצאו אצל 48% מהחשבים ובסעיף זכויות עובדת בהיריון אצל 82% מהחשבים

שימו לב: למעלה מ- 50% מהשכירים בישראל מקבלים שכר חודשי שגוי על בסיס קבוע!

15/09/2013 חדשות

בסעיף ימי מחלה 85% מחשבי השכר במגזר העסקים הקטנים טועים על בסיס קבוע. בסעיף שעות נוספות הטעויות נמצאו אצל 48% מהחשבים ובסעיף זכויות עובדת בהיריון אצל 82% מהחשבים


חשבי השכר הם אומנם בני אדם בשר ודם, כמו כולנו, הם נוטים לטעות ולקבל החלטות לא נכונות, אך כשמדובר על השכר החודשי שלנו – בוודאי שאין מקום לטעויות. בטח שלא לטעויות הקורות על בסיס קבוע וגורמות לנו להפסדים כבדים, שלא לדבר על עוגמת נפש. ויש לציין, כי לא מדובר רק בטעויות חישוב מתמטיות אלא גם בעובדה שלא כל חשבי השכר מכירים את כל הזכויות המגיעות לעובדים.

לפני כשנתיים, עמי ברגמן וחיים מולכו, מנכ"לים משותפים של חברת "עוקץ מערכות", ערכו סקר מיוחד אשר בדק 326 חשבי שכר ממגזרים שונים (כולל מוסדות פיננסיים, חברות ציבוריות ועסקים קטנים), העוסקים בחישוב שכר של 8,800 עובדים בישראל. הממצאים הפתיעו אפילו אותם.

מעסיק קטן, לפי ההגדרה של הסקר, הוא מי שמעסיק עד 25 עובדים, מעסיק בינוני – 26-80 עובדים ומעסיק גדול – למעלה מ- 80 עובדים.

ימי מחלה
הסקר חשף כי 92% מחשבי השכר ידעו בכלליות מה אומר החוק לגבי ימי מחלה. הקושי הגדול שלהם הוא בדרך כלל לחשב את הסכום המגיע לעובד במקרים שונים, כמו למשל במקרה כשיום המחלה חל בימי חופשה או למשל, מקרים בהם ימי המחלה הרצופים מתפרסים על פני חודשים שונים. בשורה תחתונה – אחוזי הטעויות בקרב החשבים בכל הקשור לחישוב ימי מחלה להם זכאי העובד התפלגו באופן הבא: 85% מפלח המעסיקים הקטנים, 56% בפלח מעסיקים בינוניים ו- 17% מעסיקים גדולים. בסך הכל, ניתן להסיק כ- 52% מהחשבים היו טועים על בסיס קבוע לגבי החישוב.

ימי חופשה
גם בסעיף ימי חופשה חשבים רבים טעו על בסיס קבוע בחישוביהם. הטעויות נבעו מסיבות רבות כגון: רישום לא מסודר של ימי חופשה שהעובד לקח, חישוב מוטעה של ימי חופשה המגיעים לעובד במשרה חלקית, חישוב שגוי של הגדלת ימי חופשה של העובד משנה לשנה. אחוזי הטעויות התפלגו באופן הבא: 53% מעסיקים קטנים, 13% מעסיקים בינוניים, 9.5% מעסיקים גדולים. בסך הכל, בסעיף זה טעו 25% מהחשבים.

שעות נוספות
ומה לגבי שעות נוספות? כאן יש הרבה ניואנסים שונים אותה החשבים חייבים לקחת בחשבון בעת חישוב השכר החודשי. אך בדומה לסעיפים קודמים, לא כל החשבים יודעים ומבינים כיצד לבצע חישובים אלה. מכאן, אחוזי הטעויות התפלגו באופן הבא: 48% מעסיקים קטנים, 24 מעסיקים בינוניים, 12% מעסיקים גדולים. בסך הכל, 28% מהחשבים טועים באופן קבוע בסעיף השעות הנוספות.

פיצויי פיטורים
פיטורים הם בדרך כלל לא דבר שבשגרה בעסקים, אך זה קורה והחשבים מוכרחים לחשב נכון את כל הפיצויים המגיעים לעובד, על סמך השכר הבסיסי של העובד וכן על סמך כל התנאים הסוציאליים המגיעים לו לפי חוקי מגן. אחוזי הטעויות בסעיף זה התפלגו באופן הבא: 19% מעסיקים קטנים, 9.5% מעסיקים בינוניים ו- 2% מעסיקים גדולים. בסך הכל, טעויות החישוב נמצאו אצל 10% מחשבי השכר.

זכויות עובדת בהריון
לגבי זכויות העובדות בהריון, ממצאי הסקר גילו כי הבורות פשוט חוגגת. זהו הסעיף בו אחוזי הטעויות הוא הגבוה ביותר וכתוצאה מכך ניתן להסיק שנשים בהריון המועסקות אצל מעסיקיהם, אינן מקבלות את מלוא הזכויות המגיעות להן. אחוזי הטעויות התפלגו באופן הבא: 82% מעסיקים קטנים, 65% מעסיקים בינוניים ו- 24% מעסיקים גדולים. בממוצע מדובר ב- 57% מהחשבים.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב