דף ראשי / חדשות

לא רק בישראל: גם בעולם נשים מרוויחות פחות מגברים וזוכות לתנאים פחות טובים

המשתתפות בסקר טענו כי לרשותן, בתור נשים המטפלות במשפחה, עמדו משרות פחות מעניינות ועם ביטחון תעסוקתי נמוך מאוד. משרות אלה לא אפשרו להן לנהל את זמנן באופן גמיש יותר, שכן טמנו בחובן תשישות ולחץ נפשי

לא רק בישראל: גם בעולם נשים מרוויחות פחות מגברים וזוכות לתנאים פחות טובים

27/04/2014 חדשות

המשתתפות בסקר טענו כי לרשותן, בתור נשים המטפלות במשפחה, עמדו משרות פחות מעניינות ועם ביטחון תעסוקתי נמוך מאוד. משרות אלה לא אפשרו להן לנהל את זמנן באופן גמיש יותר, שכן טמנו בחובן תשישות ולחץ נפשי

משנתה של תנועת הפמיניזם כבר מזמן חדרה לכל שכבותיה של החברה המערבית המודרנית ואף השאירה את עקבותיה אי שם בחלל. נשים כבר מזמן מבצעות, ויש לומר בהצלחה רבה, את כל התפקידים הגבריים וכבר מזמן הן הוכיחו לעולם כי לא מדובר במין החלש. הכל נכון עד שנוגעים בתכלס -  בכמה כסף מתוגמלים מאמציהן של הנשים להיות שוות בין שווים. והתשובה מציירת תמונה עגומה. מה שמעודד, זו העובדה שהמצב העגום הזה לא קורה רק אצלנו בישראל אלא בכל העולם.

לפי מחקר חדש אשר הקיף אלפי משתתפים מ- 27 מדינות שונות בעולם, עולה כי נשים בכל העולם מרוויחות פחות מעמיתיהם הגברים, שכן יש להן פחות עצמאות בניהול הזמן, פחות ביטחון תעסוקתי, רמה גבוהה יותר של לחץ ותשישות.

את המחקר ערך פרופ' מאיר יעיש, ראש החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה מאוניברסיטת חיפה, פרופ' חיה שטייר מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ומהחוג ללימודי עבודה של אוניברסיטת תל אביב. השתתפו בו 9,000 נשים ו- 8,500 גברים אשר נשאלו שאלות בדברי תפיסתם התעסוקתית בתחומים שונים. ביניהם: היבט ההעסקה מבחינת התגמול (שכר ואפשרויות הקידום), ניהול הזמן (ניהול משימות עצמאיות וגמישות בשעות העבודה), ביטחון תעסוקתי, עניין, הכשרה בתפקיד, תנאים פיזיים ונפשיים (האם התפקיד מתיש וגורם לחץ נפשי).

נשים מרוויחות פחות אך גם לא נהנות מתנאים נוחים
מהמחקר עלה כי נשים תופסות את תנאי השכר שלהן ואפשרויות הקידום כירודים לעומת אלה מהם נהנים עמיתיהם הגברים. בשל מטלות בטיפול הבית והילדים הן היו בטוחות שימצאו בשוק העסקה תנאים או משרות המציעות גמישות אשר למעשה "יפצו" אותן על השכר הנמוך. אז זה כמובן לא קרה.

"אחת הטענות לגבי נשים היא, שהן בוחרות במקצועות בשכר נמוך יותר אמנם, אבל שיש להן פיצוי אחר בצורה של תנאי עבודה נוחים, גמישות בשעות ופחות לחץ", הסבירה חיה שטייר. "גילינו שהטענה הזו ממש לא נכונה ושמקצועות עם ריכוז גבוה של נשים, לאו דווקא מאפשרים גמישות בעבודה ושקט נפשי. להיפך, הם יוצרים הרבה לחץ ולמעשה אין פה פיצוי".

לנשים אין משרות עם ביטחון תעסוקתי, עניין וגמישות
המשתתפות בסקר טענו כי לרשותן, בתור נשים המטפלות במשפחה, עמדו משרות פחות מעניינות ועם ביטחון תעסוקתי נמוך מאוד. משרות אלה לא אפשרו להן לנהל את זמנן באופן גמיש יותר, שכן טמנו בחובן תשישות ולחץ נפשי. 

תנאי אחד, בכל זאת, נמצא כטוב יותר לעומת הגברים – תנאי העסקה הפיזיים.

מקצועות "נשיים" מול מקצועות "גבריים"
עוד נתון מעניין עלה מהמחקר. מסתבר שככל שעולה אחוז הנשים במקצוע מסוים, כך הפערים בין השכר "הנשי" ל"גברי" מצטמצמים, כמו גם עולים העניין והביטחון התעסוקתי.
אך החוקרים לא זיהוי את המשרות הנשיות כיוון שמדובר בגורם משתנה ממדינה למדינה. אך לרוב, ניתן לומר שמקצועות "נשיים" שייכים לתחומי הוראה, סיעוד, מזכירות ומתן שירותים.

"במקצועות "גבריים" יש פער גבוה בין נשים לגברים, אך ככל שהמקצועות יותר "נשיים", הפער מצטמצם, גם משום שהנשים מקבלות תנאים יותר טובים וגם משום שהתנאים של הגברים נעשים יותר גרועים", ציינה שטייר. "בדרך כלל אלו מקצועות ללא תנאים מדהימים, אבל הם יותר שוויוניים מכיוון שהפער בין המינים הולך ונעלם".

לסיכום, מוסיף יעיש כי החלוקה של נשים למקצועות "נשיים" או "גבריים" היא תוצאה של אפליה ולא של העדפה. "אנחנו כבר יודעים שגברים נהנים יותר מבחינת השכר, אך גם בממדים אחרים של תעסוקה יש לגברים יתרונות וזה קשור בהוויה החברתית. ניתן לטפל בגורמים הללו ולהפוך אותם כך שלגברים לא יהיה יתרון גורף".

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב