דף ראשי / חדשות

נגד גננת הוגשה תלונה במשטרה והיא מיד הושעתה. האם זה חוקי?

"חובת השימוע מהווה זכות יסוד של כל עובד. שמור לה מקום של כבוד ביחסי העבודה, קל וחומר בזמן שנשקלת אפשרות לסיום העסקתו של העובד"

נגד גננת הוגשה תלונה במשטרה והיא מיד הושעתה. האם זה חוקי?

07/05/2014 החלטות בית משפט

"חובת השימוע מהווה זכות יסוד של כל עובד. שמור לה מקום של כבוד ביחסי העבודה, קל וחומר בזמן שנשקלת אפשרות לסיום העסקתו של העובד"


כשאישיות מפורסמת נחשדת במעשים פליליים, מייד נוצר סביבה קרנבל תקשורתי שלא פעם הופך ללינצ' של ממש. כבר בשלבים הראשונים של החקירה, ללא חובת הוכחת אשמה או סנטימנטים כלפי חייה האישיים של אותה האישיות, דינה הציבורי נגזר. טוב, אולי זה קורה רק לאושיות מפורסמות שמטבע הדברים נודף מהם ניחוח צהבהב, שכל כך משכר את הציבור. ומה קורה לאנשים אלמוניים? האם גם להם מותר לחולל צרות עוד בטרם התגלו הוכחות אלה ואחרות?

ולענייננו, האם חקירה פלילית מצדיקה את שלילת זכויות העובד?

בשנת 2013, ביישוב גבעת ניל"י שליד זיכרון יעקב, נטען שהגננת תקפה ילד בגן. למחרת נערך לה שימוע פנימי מצומצם בו טענה הגננת שמדובר בילד בעייתי שסירב לשמוע בקולה וכתוצאה מכך היא נאלצה להכניסו לגן כשהוא בועט בה ודוחף אותה. באותו היום, הגננת אף יידעה את אימו של הילד בפרטי המקרה.

על סמך נתונים אלה החליטה המפקחת על הגן להגיש תלונה למשטרה נגד הגננת. עוד באותו היום, מנכ"לית משרד החינוך הודיעה לה על החלטתה להשהות אותה מתפקידה באופן מידי, בין היתר על סמך הטענות, שמשום מה לא הועלו בשימוע, על כך שהגננת אילצה את הילד לאכול בחוץ כשערו רטוב והוא ללא מעיל.

הגננת הכחישה את הטענות המופרכות. היא נבדקה מיוזמתה בבדיקת פוליגרף בה יצאה דוברת אמת. בינתיים, במשטרה הוחלט לפתוח בחקירה נגד הגננת ולהאריך את השעיית העובדת ל- 4 חודשים.

בתגובה פנתה הגננת לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה לבטל את ההשעיה שנקבעה על ידי המשטרה, מאחר וזו החלטה אוטומטית ואינה מנומקת.

השופטת עפרה ורבנר, קיבלה את טענות התובעת ודרשה לערוך לה שימוע תקני. השימוע שנערך לה בטרם החלה החקירה היה פגום. "הארכת ההשעיה בידי הנציבות התבססה על השימוע הפגום והייתה פגומה לכשעצמה", ציינה השופטת.

עוד ציינה השופטת את החשיבות שבשמירה על זכויות הגננת לפני שהוכרע דינה, וזאת באמצעות עריכת שימוע נוסף, בעל פה ובנוכחותה של הגננת. "חובת השימוע מהווה זכות יסוד של כל עובד. שמור לה מקום של כבוד ביחסי העבודה, קל וחומר בזמן שנשקלת אפשרות לסיום העסקתו של העובד. על המעסיקים השונים להפנים כי אי מתן זכות שימוע לעובד מהווה פגם היורד לשורשו של מעשה ההשעיה או הפיטורים".

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב