דף ראשי / חדשות

דירוג החברות שהכי טוב לעבוד בהן: חברת החשמל במקום הראשון, דואר ישראל במקום אחד לפני אחרון

מחצית מהחברות המופיעות השנה בדירוג מאורגנות בוועד עובדים; מחצית מהעשירייה הראשונה ושליש מתוך 100 החברות הטובות ביותר לעבוד בהן מגיעות מענף ההיי-טק והטכנולוגיה

דירוג החברות שהכי טוב לעבוד בהן: חברת החשמל במקום הראשון, דואר ישראל במקום אחד לפני אחרון

08/05/2014 חדשות

מחצית מהחברות המופיעות השנה בדירוג מאורגנות בוועד עובדים; מחצית מהעשירייה הראשונה ושליש מתוך 100 החברות הטובות ביותר לעבוד בהן מגיעות מענף ההיי-טק והטכנולוגיה


דירוג החברות שהכי טוב לעבוד בהן של חברתBdiCoface  מתפרסם זו השנה העשירית ברציפות. בשנה זו ניכרות התרחשויות רבות שאירעו במגזר העסקי ובמשק בכלל.

חברת החשמל זוכה זו השנה השנייה ברציפות בתואר החברה שהכי כדאי לעבוד בה, זאת לאחר שבשנה שעברה היא הדיחה את אינטל מהמקום הראשון. אינטל נמצאת גם השנה במקום השני בדירוג. את המקום השלישי בדירוג תופס בנק לאומי, ששמר על מיקומו לעומת הדירוג הקודם בשנה שעברה.

חברת החשמל נמצאת היום במהלך גיבוש רפורמה שככל הנראה על פי הפרסומים תכלול פגיעה בתנאי התעסוקה מעוררי הקנאה של עובדי החברה, ובראשם – הטבת ה"חשמל חינם" המפורסמת, ותוכנית פרישה של עובדים ותיקים בחברה. במידה ומהלכים אלו יצאו אל הפועל, מעניין יהיה לראות בשנה הבאה את השפעתם על דירוג החברה כחברה הטובה ביותר לעבודה בישראל.

חברות ההיי-טק והטכנולוגיה שומרות על ייצוג של 50% בעשירייה הראשונה, כאשר חלקן מסך דירוג 100 החברות הטובות ביותר לעבוד בהן עומד על 33%. לחברות הטכנולוגיה מסורת רבת שנים של טיפוח סביבות עבודה יצירתיות ותנאי ההעסקה טובים יחסית לעובדים, על רקע התחרותיות הגדולה שיש על העובדים האיכותיים בתחום הטכנולוגיה. בהתאם לכך, לא מפתיע שלאורך העשור האחרון בו קיימה BdiCoface את הדירוג, היתה נוכחות נכבדת של חברות הטכנולוגיה.

שינויים בעשירייה הראשונה

אחד השינויים הבולטים לחיוב בעשירייה הראשונה בדירוג השנה היה של חברת גוגל, שעלתה שני מקומות בדירוג והגיעה השנה למקום הרביעי. בכך הורידה גוגל את HP ישראל למקום החמישי, ואת חברת התרופות טבע שירדה מהמקום החמישי אל המקום השישי בדירוג.

בנק הפועלים שמר על המקום ה-7 בדירוג, ואילו אמדוקס ומייקרוסופט החליפו מקומות, כאשר אמדוקס נמצאת השנה במקום השמיני, ומייקרוסופט ירדה דירוג אחד אל המקום התשיעי. קבוצת שטראוס סוגרת את העשירייה הראשונה, בדומה למיקומה בדירוג ב-2013.

בדירוג החברות שהכי טוב לעבוד בהן ל-2014 נרשמו השנה 9 כניסות חדשות של חברות שלא היו מדורגות בשנה שעברה. הכניסה החדה ביותר היתה של "משרדי הממשלה", שנכנסו הישר אל המקום ה-30. כניסה בולטת נוספת היתה של חברת EBAY בישראל, שמדורגת במקום ה-33.

העובדים מעדיפים ועד חזק

כ- 50% מהחברות המופיעות השנה בדירוג מאורגנות בוועד עובדים (או בתהליכי התארגנות). בולטות במיוחד ברשימה אותן חברות שוועד העובדים בהן מוגדר כחזק וכמעט "כל יכול " בחברה. יתרה מכך למעלה מ-60% מהחברות בהן פועל ועד מאורגן עלו בדירוג השנה לעומת השנה שעברה או שהן לפחות שמרו על מקומן בדירוג. עובדה זו מתחזקת גם לנוכח המקום המכובד שקיבלו בדירוג חברות ממשלתיות ואף גופים המשתייכים לסקטור הציבורי כגון, בנק ישראל שעלה בדרוג השנה למקום ה-40, ומשרדי ממשלה, צה"ל ומשטרת ישראל שלראשונה נכנסו השנה לדירוג.

חשיבות הקביעות במקום העבודה נותנת כנראה את ביטוייה "בעדנה המוחדשת" של ההסתדרות במסעות הפרסום שאנו עדים להם כמעט מידי יום ביומו הקוראים לעובדים להתארגן במקום עבודתם. בשנה החולפת אף ראינו מספר התארגנויות שלוו בסערות תקשורתיות של תהליך התארגנות ועד חדש, אפילו במקומות עבודה שעד לפני מספר שנים נחשבו מאד נחשקים.

בדירוג החברות שהכי טוב לעבוד בהן של BdiCoface נרשמו השנה 34 חברות שרשמו שיפור בדירוג שלהן לעומת השנה שעברה. את השיפור החד ביותר רשמה חברת יוניליוור, שדורגה השנה במקום ה-44, לעומת המקום ה-75 בדירוג ב-2013 – שיפור של 31 מקומות.

מגמה בולטת נוספות בדירוג השנה הוא ירידה בדירוגים של חברות הפיננסים והבנקים. כך למשל בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 14 מקומות בדירוג למקום ה-51, כלל ביטוח רשמה ירידה של 7 מקומות למקום ה-59, הראל ביטוח ירדה 6 דירוגים למקום ה-44 והפניקס ירדה 3 דירוגים למקום ה-41.

בנק ישראל, שנכנס לדירוג לראשונה רק בשנה שעברה, הצליח לזנק בדירוג הנוכחי 10 מיקומים, אל המקום ה-40. למרות היותו גוף ממשלתי, הצליח הבנק להשתלב ברשימה עקב בחירותיו הרבות בו כמקום עבודה נחשק על ידי העובדים המועסקים במשק. 

יציבות תעסוקתית – אחד הפרמטרים החשובים לעובדים ממקום העבודה

סקר שערכה BdiCoface במסגרת דרוג החברות שהכי טוב לעבוד בהן ל-2014, בקרב מדגם מייצג של כ-2000 נשאלים, מגלה כי הפרמטרים החשובים ביותר עבור עובדים ממקום העבודה שלהם הם על פי הסדר חשיבות הבא: תנאי שכר, יציבות תעסוקתית, יחסי עבודה, תנאים נלווים לשכר, קידום מקצועי, חוסן החברה, גמישות בשעות העבודה, אווירה/גיבוש חברתי, קרבה למקום מגורים, הכשרות מקצועיות ולבסוף – פעילות רווחה.

מעניין לציין כי בענף ההיי טק והפיננסים, שתופסים חלק משמעותי מדירוג החברות שהכי טוב לעבוד בהן, מדרגים העובדים בתחום דווקא את יחסי העבודה כפרמטר החשוב ביותר להם, בעוד שתנאי השכר נמצאים אצלם במקום השני והיציבות התעסוקתית במקום השלישי. הסיבה לכך היא כי השכר בתחומים הללו נחשב לגבוה יחסית לממוצע במשק, ובמצב כזה לעובדים המשתכרים כבר שכר נאה חשובה יותר סביבת העבודה שלהם.

הסקר מגלה עוד כי קיים הבדל בין החשיבות לאותם פרמטרים החשובים לעובדים ממקום עבודתם, בין נשים לבין גברים. תוצאות הסקר מראות כי עוצמת הציונים שנתנו לפרמטרים השונים על ידי הנשים, גבוהה יותר משל הגברים – בכל אחד מהפרמטרים. באופן בולט במיוחד נשים נותנות חשיבות גבוהה יותר לנושא גמישות בשעות העבודה וקרבה למקום המגורים. כמו כן, לנשים חשובה יותר באופן בולט היציבות התעסוקתית.

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת BdiCoface, אומרת כי "אם חשבנו בשנים קודמות שיציבות תעסוקתית חשובה לעובדים בעיקר בעידן של משבר כלכלי כאשר העובדים חוששים מאובדן מקום העבודה ומפיטורין אנו יכולים להגיד היום בוודאות כי יציבות תעסוקתית חשובה לעובדים באופן גורף ובכל תנאי משק. השאיפה והחיפוש אחר ביטחון תעסוקתי וקביעות בעבודה, באים לידי ביטוי גם ברצון הגובר של העובדים להיות מועסקים בחברות המאורגנות בועדי עובדים".
 
ינאי מעריכה כי "בשנים הבאות נראה את החשיבות של קביעות בעבודה מתחזקת, ובעיקר בקרב גילאי 45 ומעלה, וזאת לאור מצוקת התעסוקה הקיימת בקרב גילאים אלו. התופעה מוכרת בארץ וגם במדינות מפותחות בעולם - מחפשי העבודה בגילאי 45 + מתקשים מאד במציאת עבודה".

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב