דף ראשי / חדשות

פוטר עקב איחורים ונסיעות פרטיות ודרש פיצויי פיטורים. מה החליט בית המשפט?

למרות השימוע וסכנת הפיטורים שרחפה מעל ראשו, העובד הלא ממושמע המשיך בשלו ולא שיפר את התנהגותו המקצועית. יום אחד הוא קיבל מכתב פיטורים

פוטר עקב איחורים ונסיעות פרטיות ודרש פיצויי פיטורים. מה החליט בית המשפט?

21/05/2014 החלטות בית משפט

למרות השימוע וסכנת הפיטורים שרחפה מעל ראשו, העובד הלא ממושמע המשיך בשלו ולא שיפר את התנהגותו המקצועית. יום אחד הוא קיבל מכתב פיטורים

על העובד הזה נאמר המשפט הידוע: בא "לעבודה" ולא "לעבוד". כך לפחות סברו מעסיקיו  של סוכן מכירות בחברת אי.אם.איי.גלאס שפיטרו אותו ללא הודעה מוקדמת ופיצויי פיטורין. הסוכן לא אהב את החלטתם, למרות שהוזהר מספר פעמים שזה מה שיקרה לו בסוף אם לא ישפר את המשמעת. הסוכן פנה לבית המשפט בדרישה לשלם לו את כל הפיצויים המגיעים לו על פי חוק. ומה באמת אמר החוק?

סוכן המכירות המדובר עבד בחברה בתחום ייצור ושיווק זכוכית במשך שנה וחצי. במסגרת תפקידו כסוכן שטח הוא היה אמור להיפגש עם לקוחות ברחבי הארץ. אלא שהלקוחות איתם נפגש לא היו מרוצים, בעיקר מאיחורים ניכרים ודחופים. גם מעסיקיו של הסוכן לא היו מרוצים כיוון שהיה נוהג לעשות עם רכב החברה נסיעות פרטיות. 

ההחלטה נפלה. הסוכן קיבל הודעה בדבר פיטוריו המיידים, מה שמאוד קומם את רוחו. הוא מיד פנה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נגד מעסיקו בטענה כי פוטר ללא שימוע, ללא דמי הודעה מוקדמת וללא פיצויי פיטורים. על כך, הוא דורש מהנתבעים לשלם לו 32 אלף שקל.

הנתבעת, חברת אי.אם.איי.גלאס, לא מהרה לרשום את הצ'ק. היא טענה מנגד שאולצה לפטר את העובד לאור בעיות משמעת נשנות. החברה כן ערכה לו שימוע לאחר שבדקה את דו"ח הנסיעות של העובד ברכב החברה ומצאה חריגות בולטות. בשימוע הוזהר העובד כי הוא אינו עומד בהתחייבויותיו לעבוד 9 שעות ביום (הלקוחות והעובדים דיווחו על איחורים של כמה שעות עד כדי כך שהסוכן היה מגיע לעבודה רק בצהריים). כמו כן, הוא נוהג לעשות נסיעות ברכב החברה לערים שכלל אין בהן לקוחות החברה. לעובד הובהר שמדובר בשימוע והוא היה מודע למעמדו.

אך למרות השימוע וסכנת הפיטורים שרחפה מעל ראשו, העובד הלא ממושמע המשיך בשלו ולא שיפר את התנהגותו המקצועית. יום אחד הוא קיבל מכתב פיטורים. מעסיקיו החליטו שלא להעניק לו פיצויי פיטורים משום שניצל את ימי החופשה המגיעים לו ואינו זכאי לסכומים נוספים.

השופטת ד"ר אריאלה נילצר-כץ קיבלה את טענותיה של חברת אי.אם.איי.גלאס. הוכח מעבר לכל ספק שהעובד הסתובב במקומות שונים ברחבי הארץ, לא קשר למילוי תפקידו. הוכח גם כי אכן התחייב לעבוד 9 שעות ביום אך בפועל היה עובד פחות מה. השופטת ראתה בכך הפרת משמעת חמורה, במיוחד לאור העובדה שלעובד כן נערך שימוע במהלכו הטענות הובהרו בפניו והוא קיבל הזדמנות שנייה. 

בסופו של דבר, פסקה השופטת כי העובד אומנם הפר את התחייבויותיו המקצועיות אך הוא עדיין זכאי לפיצויי פיטורים והודעה מוקדמת. עם זאת, בשל מהלך פיטורים צודק מצד החברה, יקבל העובד רק מחצית מסכום הפיצויים המגיעים לו. מעסיקו ישלם לו 11,561 אלף שקל פלוס 1,100 שקל הוצאות משפט ושכר טרחה.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב