דף ראשי / חדשות

אושרה הצעת החוק שתהפוך את יום הבחירות המקומיות ליום שבתון

בלשכת יועצי המס טוענים שמדובר בעוד הצעה פופוליסטית שתהפוך לנטל בקרב ציבור העצמאיים. במשרד הפנים סבורים שכך ניתן יהיה להעלות את אחוזי ההצבעה

אושרה הצעת החוק שתהפוך את יום הבחירות המקומיות ליום שבתון

10/06/2014 חקיקה

בלשכת יועצי המס טוענים שמדובר בעוד הצעה פופוליסטית שתהפוך לנטל בקרב ציבור העצמאיים. במשרד הפנים סבורים שכך ניתן יהיה להעלות את אחוזי ההצבעה


לאזרחי מדינה דמוקרטית יש כוח רב ולא דווקא בבחירת הממשלה ובקביעת הנושאים שעל סדר היום הציבורי. גם בבחירת מנהיגים מקומיים השפעתם אמורה להיות מכרעת, לו האזרחים היו מגיעים לקלפי ביום הבחירות לרשויות המקומיות ומצביעים למועמד הראוי. הבעיה היא, שלהבדיל מהבחירות לכנסת ישראל המוכרות כיום שבתון, יום הבחירות המקומיות הוא יום עבודה רגיל אשר מסיבות ברורות מונע את הגעתם של לפחות מחצית מהבוחרים הפוטנציאליים לקלפי. שר הפנים, גדעון סער, החליט לתקן את המצב.

לפני מספר ימים, ועדת הפנים של הכנסת אישרה את הצעתו של שר הפנים, גדעון סער, להפוך את יום הבחירות לרשויות המקומיות ליום שבתון מלא. ההצעה אושרה בקריאה שנייה ושלישית ובתוך מספר ימים היא תעלה להצבעה בכנסת לצורך קבלת אישור סופי.

עם זאת, להצעתו של מר סער, יש לא מעט מתנגדים. בעיקר בלשכת יועצי המס המייצגים את בעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל. הם טוענים שמדובר בעוד הצעה פופוליסטית שתהפוך לנטל בקרב ציבור העצמאיים. מה גם, עצמאים שירצו בעצמם לנצל את יום השבתון הזה יפסידו יום עבודה ולא יזכו לשום פיצוי.

במשרד הפנים סבורים אחרת. לטענתם, ליום הבחירות לרשויות המקומיות ישנה חשיבות לא פחותה מזו של יום הבחירות לכנסת. לכן, אם הממשלה תקבע כי יום הבחירות לרשויות המקומיות יהיה יום שבתון, היא תצליח להגדיל את אחוזי ההצבעה הנמוכים. אם בשנת 1965 עמדו אחוזי ההצבעה על 83%, בשנת 2003  הם צנחו ל- 49% אם כי בשנת 2013 הם עלו ל- 51%. לעומת זאת, באותה השנה, אחוזי ההצבעה לכנסת ישראל עמדו על 68%.

"יום שבתון בבחירות המוניציפליות לא קיים מזה 33 שנים", מסבירים במשרד הפנים, "נתוני ההצבעה מלמדים על אחוזי השתתפות נמוכים יחסית של התושבים בבחירות אלה הנובעת ממספר גורמים אשר יום השבתון הוא אחד מהם. אחוזי הצבעה נמוכים גורמים באופן ישיר לירידה בלגיטימציה של ההנהגה העירונית בירידת הסף למנדט ועל כן לקושי רב בניהול המערכת המוניציפלית. כמו כן, ישנו קושי לוגיסטי בכל הקשור ביום הבחירות בכל הקשור במערכת החינוך והצבת הקלפיות בשטח בתי הספר וקיום לימודים במקביל".

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב