דף ראשי / חדשות

החברה חשבה שפיטרה עובד פרילנס ללא זכויות אך השופטת קבעה שהוא שכיר ויקבל פיצוי

מתי עובד הפרילנס ייחשב לעובד שכיר עם כל הזכויות הסוציאליות? מהו חוזה לתקופה קצובה והאם אפשר לפטר לפני שהחוזה נגמר? האם המעסיק יכול לפעול בחוסר תום לב? כל התשובות בכתבה

החברה חשבה שפיטרה עובד פרילנס ללא זכויות אך השופטת קבעה שהוא שכיר ויקבל פיצוי

18/06/2014 החלטות בית משפט

מתי עובד הפרילנס ייחשב לעובד שכיר עם כל הזכויות הסוציאליות? מהו חוזה לתקופה קצובה והאם אפשר לפטר לפני שהחוזה נגמר? האם המעסיק יכול לפעול בחוסר תום לב? כל התשובות בכתבה

 

בחודש ינואר 2012 עובד ב' התקבל לתפקיד של מנהל עבודה בחברת הבנייה "מ.אגם בנייה בע"מ". בינו לבין מעסיקיו נחתם חוזה קצוב לשישה חודשים, עד חודש יולי של אותה השנה. שום דבר לא בישר רעות עד שבוקר אחד, בחלוף חודש וחצי בלבד מאז שהתחיל לעבוד בחברה, קיבל המנהל הודעת SMS (מסרון בטלפון) בו מודיעים לו על פיטוריו.

כתגובה על ההחלטה הפתאומית, דרש המנהל לשלם לו פיצוי בגין פיטורים שלא כדין בסך 18 אלף שקל, הכוללים פיצוי על היעדר הודעה מוקדמת על פיטורים, פדיון חופשה ועוגמת נפש. בנוסף הוא דרש 97 אלף שקל בגין השלמת השכר של ארבע וחצי חודשי עבודה שנותרו לו לפי החוזה. הנהלת החברה סירבה בתוקף לדרישותיו ועל כך פנה המנהל המפוטר לבין הדין האזורי לעבודה בתל אביב, באמצעות עו"ד דן כץ.

העובד טען כי נדהם לגלות שבחברה לעולם לא ראו בו עובד שכיר אלא קבלן עצמאי (פרילנס) ללא שום זכויות סוציאליות, לרבות פדיון חופשה ודמי הודעה מוקדמת. מנגד, טענו הנתבעים שלעובד שולמה מלוא התמורה עבור העבודה שביצע במהלך חודש וחצי של העסקתו ומעבר לכך לא מגיעים לו תשלומים נוספים.

השופטת חופית גרשון-יזרעאלי קיבלה את טענות הנתבעת באופן חלקי. היא קבעה שבין הנתבעת לתובע כן התקיימו יחסי עובד-מעביד משום שלמנהל העבודה נקבעה מסגרת ימים ושעות עבודה וזאת תחת פיקוח של מנהל מטעם החברה. הוא השתלב בפעילות החברה כעובד לכל דבר. כל אלה מעידים על היותו עובד שכיר.

עם זאת, כיוון שחוזה העסקה כלל סעיף המאפשר לסיים את ההתקשרות בין הצדדים טרם הזמן ובהודעה בכתב חמישה ימים מראש, הוא אינו חוזה עבודה קצוב. התובע אינו זכאי להשלמת השכר של ארבע וחצי חודשים שנותרו לו לעבוד.

השופטת בדקה את המסרונים בין הצדדים והגיע למסקנה שאכן, פיטוריו של העובד, לא היו כדין, ללא הודעה מוקדמת וללא שימוע. לכן, זכאי התובע לפדיון חופשה ופיצוי על אי מתן הודעת פיטורים מוקדמת.

בסופו של דבר, פסקה השופטת לטובתו של התובע פיצוי פיטורים בסך 18 אלף שקל.

חדשות בנושא

11/12/2022 הסכמים קיבוציים

צו הרחבה בשירות המוקד והסיור

להבדיל מתנאי שכר, המוגדרים בצווי ההרחבה בענף השמירה והאבטחה, בצו ההרחבה בענף שירותי המוקד והסיור מסתמנת פגיעה משמעות בזכויות העובדים.

20/03/2020 חדשות

עו”ד יעקב שניטמן, דיני עבודה בעידן הקורונה

שאלות ותשובות בעקבות התפשטות הקורונה וההנחיות החדשות, צצות שאלות ותהיות רבות בכל הקשור לנגיף ולהשפעות הכלכליות שלו עלינו. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן המתמחה בדיני עבודה יספק תשובות לשאלות הבוערות כדי שתקבלו תמונה בהירה יותר על המצב