דף ראשי / מאמרים בנושא שכר עבודה

טופס ויתור תביעות אינו סוגר את החשבון, אם אותרה הפרת זכויות עובד יחסית להסכם עבודה קיבוצי ו/או צו הרחבה.

לא ניתן לוותר על זכויות עובדים, אם נקבעו מכח הסכם עבודה קיבוצי ו/או לפי צו הרחבה.

טופס ויתור תביעות אינו סוגר את החשבון, אם אותרה הפרת זכויות עובד יחסית להסכם עבודה קיבוצי ו/או צו הרחבה.

28/10/2018 מאמרים

בעת סיום יחסי עובד-מעסיק מעבידים נוהגים להחתים את עובדיהם על טופס "ויתור תביעות" בנוסח כלהלן:

"אני החתום מטה מצהיר בזאת כי, לאחר שניתנה לי שהות מספקת לכך ביררתי את מלוא זכויותיי ולאחר שהועברו אלי מלוא הכספים, להם אני זכאי טרם חתימתי על כתב ויתר זה וקיבלתי יעוץ מתאים, אין לי ולא תהיה לי כל תביעה, ואני מוותר בזאת על כל תביעה עתידית (בין שהיא ידועה ובין שאינה ידועה לי) מהחברה. הנני מצהיר כי קראתי והבנתי האמור בכתב ויתור זה. כמו כן, ידוע לי כי מרגע שחתמתי על כתב ויתר זה לא אוכל לחזור בי."

לאחר חתימה על טופס הויתור רוב העובדים אינם ממשיכים בהליכי בדיקת זכויותיהם לפי דין, כי משוכנעים שגם, אם היו זכאים להפרשי שכר ו/או הטבות סוציאליות אצל המעסיק, אחרי שחתמו על הטופס, אז אין להם עוד עילה לדרישות כלשהן.

אף על פי כן, תמיד מומלץ לעובדים להכיר את תנאי שכרם, שהם זכאים על-פי הסכם עבודה קיבוצי ו/או צו הרחבה, החלים על העובדים ו/או על מעסיקיהם. מלבד זאת, על העובדים לדעת, כי חתימה על טופס הויתור אינה בהכרח מהווה מניעה מקבלת הזכויות, אשר המעסיק לא שילם להם בניגוד להסכמי עבודה הרלוונטיים.

וזאת בהתאם לסעיף 20 לחוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז 1957, הקובע כי לא ניתן לוותר על זכויות האישיות, המוקנות לעובד בהוראות הסכם עבודה קיבוצי ו/או צו הרחבה.

מלבד זאת, גם אם עובד נמנה מלממש את זכויותיו במשך תקופה ארוכה, ופנה למעסיקו רק בשלבי סיום יחסי עובד-מעסיק, העובד עדיין זכאי לממש את הזכויות, כל עוד ההסכמים עומדים בתוקף וכל עוד לא חלה התיישנות לדרישות העובד.

פסיקה בעניין * קבעה כי גם ארגון עובדים, המייצג את עובד, אינו רשאי לוותר בשמו של העובד על תנאי השכר וההטבות, המוקנות לעובד מכח הסכם עבודה קיבוצי ו/או לפי צו הרחבה.

אם יצא לכם לפנות למעסיקכם עם בקשה לתשלום הפרשי שכר, המגיעים לכם בהתאם להסכם עבודה קיבוצי או לפי צו הרחבה, וגם אם הוא דחה את בקשתכם בטענה כי,  חתמתם על טופס ויתור תביעות ואין לכם עוד עילה כדי לדרוש את זכויותיהם – תדעו שתשובתו של המעסיק לא אמורה לעצור בעדכם כדי לבצע בדיקת השכר וכדי לקבל מענה לעניין, האם הייתה או לא הייתה הפרת זכויותיכם על סמך ההטבות, שמקנה הסכם עבודה קיבוצי ו/או צו הרחבה.

בכבוד רב,

אינה לובין

מבקרת שכר ב"תלושדין"

* דב"ע לח/3-59 עזריאל סילשי נ' ארכיטקט אהרון דורון ושות', דב"ע נא/4-33 ההסתדרות הכללית, מועצת פועלי חיפה נ' צים בע"מ, עבודה ארצי.

מאמרים בנושא

27/05/2019 מאמרים

אי מתן מכתב הפסקת עבודה

כל עוד לעובד לא היה מכתב הפסקת עבודה ולא אישור המעסיק על ניצול מלוא ימי המחלה, לא היתה לו האפשרות לפנות למוסד לביטוח לאומי ולא לקרן פנסיה על מנת לקבל קצבת נכות עקב אי כושרו לעבודה

08/04/2019 מאמרים

דמי חגים בענף אפיה

בהתאם לצו ההרחבה בענף האפיה עובדים המועסקים בענף, זכאים לתשלום דמי חגים בעד 17 ימי חג לשנה

27/03/2019 מאמרים

שעות העבודה בערבי חגים *

ערב חג החל ביום שהעובד חייב לעבוד בו, יהיה יום העבודה של עובד במשרה מלאה קצר יותר בתשלום של יום מלא.